nieuws

Rhenus geeft open huis in ‘meest duurzame dc van Europa’

Warehousing 8261

Rhenus geeft open huis in ‘meest duurzame dc van Europa’

Het wordt beschouwd als het meest duurzame distributiecentrum van Europa; het ‘NewLogic III’ dc waar Rhenus Logistics de healthcare logistiek activiteiten in onderbrengt. Logistiek kreeg met genodigden een inkijk in dit futuristische gasloze pand dat op dit moment beschikt over de allerhoogste BREEAM Outstanding duurzaamheidsscore.

Veel is er al gezegd en geschreven over meeste duurzaamste distributiecentrum van Europa dat logistiek vastgoed ontwikkelaar DokVast realiseert in Tilburg voor Rhenus. Afgelopen vrijdag konden 200 genodigden op uitnodiging van Heembouw en led-verlichting leverancier Trilux het futuristische pand, dat vanwege zijn ellips-vorm in de volksmond inmiddels The Tube wordt genoemd, met eigen ogen aanschouwen.

Dc op herontwikkelingslocatie

Klaar is het pand nog niet maar naar verwachting is de bouwkundige oplevering van het energie neutrale dc begin juli en dan kan huurder Rhenus zijn intrek gaan nemen.  Sinds de start van de bouw van het New Logic III is er vooral veel aandacht voor de extreem duurzame karakter van het futuristische object dat verrijst op een herontwikkelingslocatie (brownfield, red.) op bedrijventerrein Het Laar in logistieke hotspot nummer 2 Tilburg.

Mega-mezzanine vloer voor VAL-activiteiten

De omvang van het dc pal aan de A58 is met een oppervlakte van circa 60.400 vierkante meter van XXL-niveau, waarvan circa 40.000 vierkante meter bestaat uit magazijnvloer, 4.400 vierkante meter kantoor en 16.000 vierkante meter (!!) aan mezzaninevloer voor VAL (Value Added Logistics)-activiteiten. Deze tussenvloer is uit te breiden met nog eens 15.000 vierkante meter voor VAL-activiteiten. Het pand kenmerkt zich door een grote flexibiliteit en een indeling door compartimentering, een hoge vloerbelasting en het is daarnaast voorzien van 45 dockdeuren.

 

Lees ook:

Rhenus gaat groots bouwen in Tilburg

Complexe vorm van contract logistiek

Indrukwekkende cijfers, maar wat gaat Rhenus Contract Logistics concreet doen als het pand na verwachting in november operationeel is? “Kortweg komt het er op neer dat we over enkele maanden vanuit dit distributiecentrum medische producten verzenden als implantaten, hartkleppen, kunsthuid en kunstaderen naar ziekenhuizen wereldwijd en hightech medische apparatuur. We houden ons hier dus bezig met de complexe kant van de contract logistiek”, zegt Jos Kagenaar, Senior Business Development Executive bij Rhenus Contract Logistics.

Swisslog levert Autostore systeem

Belangrijk onderdeel van de operatie is een Autostore systeem dat Swisslog installeert. De eerste contouren van het raamwerk van dit goods-to-man orderpick systeem waren vrijdag zichtbaar. De grid van deze Autostore-installatie heeft een grid met 2.600 vakken (lees: posities), een stapelhoogte tot 8 meter hoog en een volume van bijna 21.000 bakken. Over de grid rijden straks 18 robots en er zijn 5 orderpickstations voorzien, 2 voor de input van het systeem en 3 voor de output, bij dit compacte goods-to-man picksysteem. “In deze Autostore komen licht gewicht producten omdat de bakken een maximaal gewicht van 30 kilo kunnen dragen. Het voordeel van dit systeem is dat het zorgt voor een reductie in omvang van 25 procent op de werkvloer als een vergelijking wordt getrokken met traditionele pick-oplossingen. Doordat het hier gaat om een goods-to-man oplossing kan Rhenus er straks producten in stoppen van meerdere klanten”, zegt Job Kuijpers commercieel manager bij Heembouw.

 

Slim dc dankzij 1.000 sensoren
Het door Hung Tran van Habeon Architecten ontworpen all-electric distributiecentrum verbruikt alleen energie als het nodig is; verlichting gaat bijvoorbeeld pas aan als er iemand in de betreffende ruimte is. Het dc is uitermate slim vanwege de ruim 1.000 sensoren die volgens het Internet of Things concept geïnstalleerd zijn door Docc Control. Deze sensoren meten bijna alles van het waterverbruik op het toilet, het liftgebruik, tot het aantal keren dat een dockdeur open en dicht gaat. Dit zorgt ervoor dat onderhoud aan deze systemen voorspeld en ingepland kunnen worden. Via een app zijn alle gegevens uit te lezen. Bij excessen gaat er via een platform automatisch een melding naar de daartoe gemachtigde personen of bedrijven.

Hoogst denkbare BREEAM-score

Naast de Autostore installatie stond Kuijpers tijdens zijn presentatie, voorafgaand aan de rondleiding, vooral stil bij de duurzaamheidsmaatregelen die onder leiding van ontwikkelaar DokVast  zijn genomen waardoor het pand met een BREEAM-Outstanding ontwerpcertificaat nu de status heeft van ‘het meest duurzame dc van Europa’. Die status dankt het pand door een keur aan duurzame installaties zoals zonnepanelen die op het dak van 30.000 vierkante meter komen te liggen, automatisch dimmende led-verlichting, drievoudig isolatieglas, extra isolatie van daken, een warmtepomp en zogenaamde E-ketels . “Voor het ontwerp hebben we een BREEAM-score gerealiseerd van 98,48. Daarmee hebben we de hoogste score behaald goed voor 5 sterren en een BREEAM-ontwerpcertificaat ontvangen met een puntenscore die ruim boven de 85 procent ligt, minimaal nodig om een Outstanding-score te behalen.”

 

Lees ook:

BREEAM voor dc’s: ‘Excellent’ en ‘Outstanding’ zijn de norm

 

Meest duurzame gebouw van Nederland

Als het oplevercertificaat dezelfde score heeft dan kan het Rhenus dc in Tilburg voorbij gaan aan het The Edge kantoorgebouw in Amsterdam dat – uitgaand van BREEAM– op dit moment het meest duurzame gebouw is van Nederland. “Dat is mogelijk maar is vooral een administratieve onderbouwing noodzakelijk, maar uiteindelijk kan dit dc met een verschil van 0,08 punten duurzamer worden dan The Edge.”

‘Geen anonieme blokkendoos’

Volgens Jos Kagenaar past het hoge duurzaamheidsniveau van The Tube bij de ambities van het familiebedrijf Rhenus. “We hebben vorig jaar op het dak van ons distributiecentrum in Son 15.000 zonnepanelen laten leggen, wat zorgt voor een capaciteit van 4 miljoen Kilowatt uur (kWh). Daardoor zijn we als Rhenus in een klap CO2-neutraal.” Ook constateert Kagenaar dat opdrachtgevers in toenemende mate aan de logistiek dienstverlener vragen om te investeren in duurzaamheid. “Met name uit de hoek van hightech en medical devices zien we deze vraag steeds meer komen. Er ligt een businesscase achter deze investering. We besparen met dit gebouw straks veel energie, daar investeren we veel geld in maar dat betekent dat als dit dc straks over 15 of 20 jaar weer op de markt komt, nog altijd veel meer waarde vertegenwoordigt dan een anonieme blokkendoos.”

Reageer op dit artikel