nieuws

‘XXL-dc’s ‘verdozen’ het Nederlandse landschap’

Warehousing 3210

De logistiek vastgoedmarkt in Nederland doet het beter dan ooit. Mede door de economische groei schieten XXL-distributiecentra als paddenstoelen de grond uit in vooral de zuidelijke logistiek hotspots. Keerzijde is dat er een ‘verdozing’ dreigt van het Nederlandse landschap.

‘XXL-dc’s ‘verdozen’ het Nederlandse landschap’

Deze waarschuwing uit landschapsarchitect Adriaan Geuze in de Volkskrant afgelopen zaterdag. Op de vraag of het groeiende aantal XXL-distributiecentra – met op dit moment logistieke hotspot Venlo-Venray voorop– is toe te juichen, is Geuze uitermate kritisch: “Het doet me pijn als kostbare landbouwgrond verdwijnt voor dit soort hallen en loodsen”, zegt hij. De befaamde landschapsarchitect richt zijn pijlen ook op het toenemende vrachtverkeer op de corridor Rotterdam en Venlo. “Het zijn niet alleen dozen”, benadrukt hij in de Volkskrant, “het zijn dozen en vrachtverkeer. Als je veel op de weg zit, dan zie je dat de corridor van Rotterdam, van west naar oost, door Brabant naar Venlo vol staat met vrachtwagens. Het is één konvooi, een invasie, die de rechter rijbaan bezet houdt.”

 

Lees ook:

‘Spectaculaire toename van voorraad logistiek vastgoed’

Buck: ‘Situatie is ongekend voor Nederland’

In het bewuste artikel bevestigt Rene Buck van Buck Consultants International dat de ‘verdozing’ van het landschap in gang is gezet. De XXL-dc’s – met een minimale oppervlakte van 40.000 vierkante meter – groeien explosief, stelt hij vast. Volgens Buck zijn er de laatste vijf jaar 36 superwarehouses bijgekomen waar bedrijven zoals Primark, Action, Lidl, bol.com en Jumbo hun waar hebben ondergebracht, en er komen er velen bij, de komende jaren. “Het zijn zulke grote distributiecentra, die nu overal in het land opduiken. Dat is ongekend voor een land als Nederland, en het levert problemen op voor de ruimte en de arbeidsmarkt in sommige regio’s. We zijn vol aan het raken.”

Uitdaging wordt efficiënt omgaan met ruimte

Ook Remco Buurman, directeur van Nederland Distributieland (NDL-HIDC), weet ‘van de krapte’, maar stelt in het bewuste artikel ‘dat er is nog steeds ruimte voor groei’, zegt hij. “Ik zie nu op andere plekken in het land, zoals in Twente en de regio Arnhem en Nijmegen clusters van megadistributiecentra ontstaan. Dat wordt de uitdaging de komende jaren, hoe we efficiënt met de ruimte kunnen omgaan. Ik vind dat de XXL-dc’s er steeds mooier gaan uitzien. Ze worden steeds minder grijs.”

 

Lees ook:

Visie op logistieke hotspots – dit zeggen LDV-ers

‘Hou distributiecentra wittig, grijs en zilverachtig’

Geuze zegt hierover op zijn beurt dat hij niet meedoet aan de klaagzang over de lelijkheid van bedrijventerreinen, maar volgens hem is het een feit dat expeditieloodsen (lees: distributiecentra) welstandsvrij mogen worden gebouwd. “We hebben al bedrijven als Ikea en Hornbach die hebben bedacht dat hun banale goedkope kleuren herkenbaar horen te zijn. Op die dozen heb ik niet zoveel tegen. Ik zou zeggen: hou ze wittig, grijs en zilverachtig. Low on architecture.”

Reageer op dit artikel