nieuws

Visie op logistieke hotspots – dit zeggen LDV-ers

Warehousing 1423

Hoe gaan logistiek dienstverleners om met de krappe arbeidsmarkt en duurzaam bouwen? Volgende week zijn dat belangrijke thema’s tijdens de Summit Logistieke Hotspots. Hier alvast een paar discussiepunten.

Visie op logistieke hotspots – dit zeggen LDV-ers

Overal in het land bouwen vooraanstaande logistiek dienstverleners enorme distributiecentra. Ze doen dit om hun opdrachtgevers maximaal te bedienen en processen te optimaliseren. Twee aspecten houden hen vooral bezig: de krappe arbeidsmarkt en duurzaam bouwen. Tijdens de Summit Logistieke Hotspots, volgende week op 29 mei in Lelystad, zijn dit belangrijke thema’s. Hier alvast een voorproefje van drie dienstverleners, die een toelichting geven op hun visie en strategie. Meer over de summit in het recent verschenen online magazine.

1. XPO Logistics – Mauro Ungheretti

logsitieke hotspots

Mauro Ungheretti

“Onze opdrachtgevers zitten voor een groot deel in de e-commerce sector en fashion. Als we gaan bouwen kijken we naar een paar aspecten: zijn er hubs van de grote pakketleveranciers in de buurt en is er een barge terminal voor de aanvoer van containers. Hubs zijn belangrijk om de laatst mogelijke cut-off tijd te kunnen realiseren. Wij groeien hard in vooral e-commerce, juist daar heb je relatief veel mensen voor nodig. Dus wij voelen zeker de krapte op de arbeidsmarkt met zo’n 200 openstaande vacatures. Niet alleen operationeel, maar zeker ook teamleiders, IT-professionals en heftruckchauffeurs. Meer dan in het verleden bespreken we met klanten de opties die er zijn om ook buiten de regio’s waar we nu vooral zitten een dc te openen. Puur vanwege de beschikbaarheid van mensen. Zelf investeren we niet in panden. Daar hebben we partners voor, dus die moeten daartoe ook bereid zijn. Zij kijken naar de marktwaarde van het vastgoedproject op lange termijn. Daar speelt duurzaamheid ook een steeds zwaardere rol in. We kunnen meer doen dan de standaard BREEAM certificering, maar daar moeten klanten dan wel in mee willen investeren, vooral waar het een dedicated site betreft. Nu is een duurzaam pand nog een onderscheidend aspect voor ons als grote dienstverleners. Maar straks is dit een standaard element, anders doe je niet meer mee. Ik zou wel een stap verder willen zetten, samen met klanten om een showcase neer te zetten. Maar het moet altijd leiden tot een haalbare business case.”

Visie op de arbeidsmarkt:

2. DSV Solutions Nederland – Peter van der Maas

logistieke hotspots

Peter van der Maas

“Primair zijn de krappe arbeidsmarkt en de beschikbaarheid van grote percelen de thema’s waar we tegen aan lopen. De oplossing daarvan ligt buiten onze eigen controle, dat hebben we niet in eigen hand en verloopt in een ander tempo dan wij zouden willen om de groei te faciliteren. Voor veel van de eventueel geschikte terreinen zijn vaak meerjarenplannen bedacht, terwijl wij soms binnen driekwart jaar een pand moeten realiseren. De samenwerking met gemeentes gaat wel steeds beter, zeker in de logistieke hotspots waar wij zitten. Toch zullen we meer en meer uitkijken naar andere regio’s in het land, al blijft onze voorkeur uitgaan naar wat we noemen de ‘Brabantse Banaan’. Voor wat betreft de arbeidsmarkt hebben we onder andere een goed samenwerkingsverband opgebouwd met Werkplein om mensen met afstand tot de arbeidsmarkt te integreren. Op arbeidsvoorwaardengebied kunt je nauwelijks nog onderscheidend zijn, maar wel als het gaat om opleiden, ontplooien en het neerzetten van een prettig arbeidsklimaat. Vorig jaar hebben we 170 mensen in vaste dienst aangenomen. We groeien nu hard, dus zowel aan flexwerkers als aan vast personeel hebben we behoefte. Duurzaamheid hebben we hoog in het vaandel gezet. En dat realiseer je toch het beste met nieuwbouw, reden waarom we oude panden afstoten. In nieuwe dc’s kunnen we ook extra stappen zetten. Voorbeeld daarvan zijn ‘loodshuisjes’ aan het pand, waarin docklevellers buiten het gebouw komen te staan om de thermische schil meer gesloten te houden. In Venlo gaan we dat voor het eerst toepassen.”

Visie op duurzaam bouwen:

3. Rhenus Contract Logistics – Alphons van Erven

Logistiek Hotspots

Alphons van Erven

“Wij bouwen nu in Tilburg het meest duurzame dc van deze omvang in Nederland. Voor zover ik weet is er geen logistiek gebouw met een hogere BREEAM certificering dan dit pand hier, bijna tegen de honderd procent score aan. Bijzonder is ook dat een compleet gasloos dc gaat worden. Ook dat is nog niet vertoond. Nu klinkt dat misschien logisch, maar dit besluit dateert al van een tijd geleden. Technisch kan het zeker, financieel kan het nagenoeg uit. De hoge score heeft vooral te maken met herkomst van materialen en materiaalverbruik, maar ook met de besturing van diverse installaties. Verder telt de isolatiewaarde van het pand zwaar mee. De temperatuur – zomer en winter – is ongeveer constant. Tot slot is de ecologie van de omgeving ook een punt van aandacht met bijvoorbeeld veel inheemse beplanting. We zijn als bedrijf intussen klimaatneutraal. Met de zonnepanelen op onze gebouwen genereren we nu al meer energie dan we verbruiken. Dat klinkt relatief eenvoudig, maar we zijn geen eigenaar van het pand. Dus de verhuurder moet daar wel in mee. Uiteindelijk hebben we een constructie bedacht, waarin zowel de eigenaar van het pand als een exploitant van zonneparken samen met ons participeert. Voor ons geldt als pluspunt een deel van de opbrengst, de eigenaar krijgt dat voordeel op moment dat wij het pand zouden verlaten en de exploitant profiteert van de extra energieopbrengst terug naar het elektriciteitsnet. Met dit framework gaan we vanaf nu onze duurzaamheidstrategie verder vormgeven.”

Kom ook naar de Summit Logistieke Hotspots

 

Reageer op dit artikel