nieuws

The Greenery zet ergonomie voorop bij robotisering dc Barendrecht (video)

Warehousing Premium 5540

The Greenery zet ergonomie voorop bij robotisering dc Barendrecht (video)

Handelshuis in groente en fruit, The Greenery, testte het afgelopen jaar in het nieuwe retail distributiecentrum in Barendrecht in de praktijk een cobot (collaborative robot). Daarnaast werd onderzoek gedaan naar de mogelijke inzet van een industriële robot. En er volgt binnenkort een test welke AGV-oplossing The Greenery het beste kan helpen. Definitieve keuzes zijn nog niet gemaakt, maar belangrijkste doel is volgens Edwin Poldervaart, directeur Supply Chain Management bij The Greenery, dat met de geplande robotisering het magazijnpersoneel ontlast wordt bij zware en repeterende werkzaamheden.

Afgelopen februari heeft The Greenery de tweede 12.500 m2 van een nieuw opslag- en productiecentrum van totaal  40.000 vierkante meter in gebruik genomen. De voorbereidende werkzaamheden voor de nieuwbouw van de laatste 11.500 m2 worden momenteel getroffen. Het distributiecentrum beschikt onder meer over rijpingscellen en productielijnen. Met het dc, dat is gekoppeld aan de in 2016 opgeleverde locatie, beschikt het groente en fruitbedrijf The Greenery, een van de grootste Europese handelshuizen in groente en fruit, de beschikking over onder andere 58 laad- en losdocks, opslag, een productieruimte, diverse koel- en rijpingscellen, kantoren en personele ruimtes wat de nodige efficiency in het logistieke proces oplevert.

Dc Barendrecht in 2019 operationeel

Parallel aan de nieuwbouw heeft het bedrijf ook vorig jaar een praktijktest uitgevoerd met een cobot. Die test volgde nadat Edwin Poldervaart in een eerder stadium is begonnen met het inventariseren van de mogelijkheden voor het robotiseren van bepaalde processen in het distributiecentrum, dat in drie fases wordt gerealiseerd en volgend jaar april volledig klaar moet zijn. “Het robotiseringsproces is vooral ingezet vanuit een ergonomisch perspectief met andere woorden: de mens staat daarbij altijd voorop.”

 

Uitval personeel

Het robotiseringsplan begon anderhalf jaar geleden vaste vorm te krijgen mede onder invloed van de relatief grote hoeveelheid oudere werknemers die relatief zware en veel repeterende werkzaamheden moeten uitvoeren. Poldervaart: “Denk hierbij aan vullen en stapelen van gevulde transportverpakkingen. Dit zorgt voor uitval van personeel. Met oog op een steeds ouder wordende personeelsbestand en toenemende krapte op zowel de arbeids- als ook de uitzendmarkt bleek robotisering op onderdelen van ons productieproces een interessante oplossing. Het afgelopen jaar zijn we gaan kijken naar plekken in het proces, waar we de mens kunnen ondersteunen. Mijn visie is niet om nu  alles te robotiseren. Dat kan ook niet bij ons omdat in ons proces mensen visueel nog altijd veel handelingen moeten uitvoeren. Robots zijn daarin (nog) niet zover.”

 

“Vooral een kwestie van doen”
Het vinden van een partij die een robot kan leveren, was niet het grootste probleem. Volgens Poldervaart kan een robotarm gewoon online besteld worden. “Het lastigste zijn de grijpers en het instellen van de wijze waarop spullen worden vastgepakt. Wij hebben bijvoorbeeld in onze folie veel ontluchtingsgaatjes zitten. Het lukte ons in eerste instantie niet om dit materiaal op te pakken met een grijper met zuignappen. Bij ons is elke folie anders en bij elk product hoort weer een andere verpakking. Je hebt dus een partij nodig die daarin meedenkt en meehelpt bij het ontwikkelen van de software die een robot geschikt maakt voor inzet in een bepaald proces. Dat is de crux en daar zat ook ons leerproces in.” Het was dan ook vooral een kwestie van doen benadrukt de directeur Supply Chain Management bij The Greenery. “Ondanks dat niets op maat klaar is binnen ons proces. Het gaat wel enige tijd duren voordat we de robot helemaal geschikt hebben gemaakt voor ons proces. De noodzaak is er en bovendien hebben de tests uitgewezen dat een robot zowel naast als met mensen kunnen werken.”

 

Test met cobot en industriële robot

Het afgelopen jaar is in de praktijk twee maanden getest met een cobot van robot-startup Olmia Logistics uit Tiel in samenwerking met uitzendorganisatie Olympia. Poldervaart: “Dit is een verplaatsbare robot die flexibel in de operatie kan worden ingezet. Dit type robot is met name geschikt om naast de mens bij het verpakkingsproces geautomatiseerd verpakkingen van de lopende band op te pakken en in een transportverpakking te plaatsen. Daarnaast hebben we onderzoek gedaan naar de mogelijkheden van een industriële robot afkomstig van Koning en Hartman. Dit is een robot met een vaste opstelling in een afgesloten kooi die een specifiek proces uitvoert.”

Cobot houdt tempo mens aan

Over het verloop van de test met cobot is Poldervaart uitermate tevreden. “Het is een zeer flexibel principe. De robot staat op een rijdend plateau, die je letterlijk kunt beetpakken en kunt verplaatsen naar een andere gedeelte van de lijn of andere hoek van het pand. Vervolgens voert de robot de taken uit die we hem hebben geleerd. Deze robot werkt – in tegenstelling tot een industriële – niet op hoge snelheid, maar in een tempo die te vergelijken is met die van een mens. Anders wordt het ook te gevaarlijk voor degene die er naast werkt.”

Niet meer handmatig stapelen

Poldervaart benadrukt dat beide businesscases totaal verschillend van elkaar zijn. “Koning en Hartman kwam met een heel ander idee om de output van verpakkingsmachines juist naar een plek te leiden naar – wat zij noemen – een echte robot die beschikt over een veel hogere verwerkingssnelheid. Alle output uit een machine gaat gelijk een gerobotiseerde omgeving in, waar wordt ingepakt en vervolgens wordt gestapeld in een kist. Aan de achterkant halen we dus mensen uit het proces, die al die kisten nu nog handmatig moeten opstapelen.”

Productstroom automatiseren

De supply chain Directeur geeft grif toe dat het robot-verhaal volledig nieuw is voor The Greenery. “Geldt trouwens voor de hele AGF-sector. Wat er in deze sector op dit vlak gebeurt is nog heel fragmentarisch. Wij willen echt in de toekomst de productstroom automatiseren. Concreet betekent dit dat we in Barendrecht de output van de verpakkingslijnen – we produceren gemiddeld 60 miljoen verpakkingen op jaarbasis – volledig door een robot willen laten uitvoeren. Dat betekent dat de robot de verpakkingen oppakt in kistjes stopt en deze vervolgens op een pallet stapelt zonder dat daar handen aan te pas hoeven te komen.”

ROI van vier jaar

Een definitieve keuze tussen beide robots is overigens nog niet gemaakt. Poldervaart (foto rechts): “Daarbij zal vooral de businesscase doorslaggevend zijn. Die is op dit moment voor zeventig procent rond. Het gaat om een terugverdientijd en de ergonomie van mensen. Vooral dit laatste aspect zorgt ervoor dat in mijn ogen de ROI een jaar langer mag duren dan normaal het geval is bij The Greenery. Het gaat hier per slot van rekening om het helpen van mensen en het terugdringen van het ziekteverzuim. Het is meer dan een investering in een vrachtauto. Laat onverlet dat we – op welke robot de keuze ook valt – een terugverdientijd hanteren van maximaal vier jaar. Dat gegeven zal ons vanzelf brengen naar onze uiteindelijke definitieve keuze die we half mei gaan nemen.”

Variatie in verpakkingen

we hebben in de productie te maken met duizenden verschillende artikelen. Bovendien zijn de charges heel kort.” Dit houdt in volgens Poldervaart dat in het dc voornamelijk bestellingen worden verwerkt met een korte leadtime alsmede nabestellingen van klanten. “Dat is gemiddeld honderd colli per order”. Het gaat dan hooguit om één volle pallet. Dat is een dynamisch proces en is ook een van de redenen dat we de cobot in de praktijk hebben getest aan een verpakkingslijn in combinatie met onze mensen.”

Test met low pad-AGV’s

Naast robotisering voert The Greenery voor het nieuwe dc in Barendrecht ook een aantal testen uit voor de inzet van AGV’s, zogeheten low pads. “Deze AGV’s tillen volle pallets op en brengen ze vervolgens naar een andere locatie in het pand. Wat we specifiek willen met deze AGV’s, is dat we ze kunnen integreren in ons SAP-proces dus met andere woorden producten scannen en ook afmelden en niet alleen een pallet afleveren op locatie B. Daarvoor zijn we ver met een partij om een test te doen in het nieuwe dc in Barendrecht. We willen deze AGV’s vooral gaan inzetten rondom onze productie. Dat proces doen we nu vooral nog met heftrucks en pompwagens. Dat creëert gevaarlijke situaties voor onze mensen. Met de inzet van low pads willen we dit gevaar aanzienlijk terugdringen. Met een leverancier gaan we binnenkort een pilot doen.”

Reageer op dit artikel