nieuws

DHL bouwt in Zaltbommel mega-sorteercentum

Warehousing 10485

DHL Parcel laat in Zaltbommel een nieuw mega-sorteercentrum voor pakketten bouwen. Het gasloze pand, waar 84 miljoen euro in wordt geïnvesteerd, fungeert als een van de centrale hubs waarin zowel binnenlandse zendingen als die van internationale webshops rechtstreeks kunnen worden afgevoerd naar 150 depots verspreid over Nederland.

DHL bouwt in Zaltbommel mega-sorteercentum

De gecentraliseerde functie met directe aansluiting op alle uitleverdepots biedt nationale en internationale webwinkels de mogelijkheid om zo laat mogelijk aan te leveren. Dagelijks kunnen in Zaltbommel straks een half miljoen pakketten worden verwerkt. De pakketten zijn afkomstig uit zowel Nederland als van internationale webshops uit Duitsland, Amerika en China. Deze pakketten worden rechtstreeks afgevoerd naar 150 depots verspreid over Nederland.

 

Werkgelegenheid voor 350 mensen

De bouwwerkzaamheden op het 90.000 vierkante groot perceel starten deze maand al. Het pand verrijst op bedrijventerrein De Wildeman in Zaltbommel. In het najaar van 2019 kunnen de eerste pakketten gesorteerd worden. Het ontwerp van het pand is afkomstig en de bouw is in handen van bouwbedrijf Hercuton uit Nieuwkuijk. Er zullen dagelijks rond de 200 medewerkers betrokken zijn bij het proces van aan-, afvoer en bezorging van pakketten. Dat betekent werkgelegenheid voor in totaal zo’n 350 mensen. De nieuwbouw betekent overigens dat de DHL vestiging in het nabijgelegen Den Bosch sluit.

Volledig gasloos pand

DHL heeft volgens eigen zeggen bewust gekozen voor vestiging op een duurzaam bedrijventerrein omdat dit aansluit bij zijn ambitieuze milieudoelstellingen. Het sorteercentrum gaat voldoen aan het BREEAM-duurzaamheidskeurmerk ‘outstanding’. Dit is het eerste pand van DHL dat volledig gasloos is. Het gebouw wordt uitgerust met voldoende zonnepanelen om zelfvoorzienend te zijn qua stroom, ook voor het opladen van elektrische bestelauto’s en vrachtwagens.

DHL: ‘enorme groei aan pakketzendingen’

DHL laat weten dat ontwikkelingen op het vlak van e-commerce ‘een enorme groei met zich mee in het volume aan pakketzendingen’. Daarnaast is het bedrijf marktleider in het business-to-business segment van pakketzendingen.

Centrale rol in Benelux netwerk

De vestiging in Zaltbommel neemt straks een centrale plaats in, in het Beneluxnetwerk van DHL dat momenteel 15 sorteercentra in Nederland en 6 centra in België omvat en daarnaast 150 lokale depots en 2.000 servicepunten. Deze nieuwbouw is de tweede in een jaar tijd en volgt op de 35 miljoen euro die het bedrijf investeert in een dit jaar te openen nieuw sorteercentrum in Amsterdam.

Lelystad locatie Summit Logistieke Hotspots 2018

De logistiek vastgoedmarkt floreert als nooit tevoren dankzij de niet te stuiten ruimtevraag van logistiek dienstverleners en verladers. De opname cijfers rijzen dan ook de pan uit. Keerzijde is dat grond steeds schaarser wordt en er amper nog logistiek personeel te vinden is voor het werk in distributiecentra. Zo kopte NOS onlangs dat ‘Nederland als pakhuis van Noordwest-Europa, uit zijn voegen barst’. Over het nijpende personeelstekort, het gebrek aan grond en andere thema’s zal tijdens de derde editie van de Summit Logistieke Hotspots met als thema: de juiste locatie en juiste mensen – volop gediscussieerd worden door logistiek professionals, logistiek dienstverleners, bouwbedrijven, projectontwikkelaars, makelaars en (regionale) overheden. Noteer alvast: de Summit Logistieke Hotspots vindt dinsdag 29 mei aanstaande plaats in de Catalina Hangaar op Lelystad Airport Businesspark (LAB). Ga voor meer informatie en inschrijven naar de eventsite van de Summit Logistieke Hotspots.

Investering van 200 miljoen euro

In totaal investeert DHL in de periode 2017-2019 meer dan 200 miljoen euro. Naast sorteercapaciteit betreft dat ook investeringen in het wagenpark en IT-apparatuur- en -software. Zo werden recent enkele duizenden nieuwe handscanners in gebruik genomen.

Investeren in elektrische voertuigen

Het wagenpark wordt binnenkort weer uitgebreid met 300 auto’s, waaronder 150 zelf gefabriceerde elektrische bestelauto’s. Daarmee komt het aantal elektrische bestelauto’s op het voor Nederland unieke aantal van 300. Naast deze auto’s neemt het aantal fietskoeriers dat DHL inzet met tientallen toe en worden andere elektrische voertuigen ingezet zoals de Stint.

DHL: ‘groenste bezorger van Nederland

Volgens Wouter van Benten, ceo van DHL Parcel Benelux, brengt de enorme groei ook een verantwoordelijkheid met zich mee op het vlak van duurzaamheid. Met investeringen in duurzame productiemiddelen wil het concern een voorloper zijn in de energietransitie, die onder meer is gericht op een vermindering van de CO2 uitstoot. “DHL heeft zichzelf ten doel gesteld om zijn CO2 uitstoot met 50 procent te hebben gereduceerd in 2025. In 2050 willen we zelfs helemaal emissievrij opereren. Dat betekent voor ons in Nederland dat we de groenste bezorger willen zijn.”

Reageer op dit artikel