nieuws

Reachtruck vult serie automatische heftrucks Linde aan

Warehousing 2376

Reachtruck vult serie automatische heftrucks Linde aan

Heftruckfabrikant Linde is bezig om het assortiment trucks zoveel uit te breiden met automatische voertuigen (AGV’s). Nieuw is nu de reachtruck, die zelfstandig 24 uur per dag kan werken.

Nieuw in de productfamilie Linde Robotics is de R-matic, een automatische reachtruck  met een capaciteit van 1.6 ton en een hefhoogte van 11 meter. De truck kan zelfstandig de gevraagde goederen in de stellingen opslaan en ophalen en zorgt ook voor een permanente aanvoer naar de werkplekken. De sensoren op de trucks zorgen er voor dat de pallets  veilig en op het juiste punt worden neergezet of opgenomen. Een andere sensor op de vorkdrager voorkomt, dat er gevaar ontstaat door overhangende ladingen. De truck herkent via 3D camera’s waar de goederen in de stelling geplaatst moeten worden en kalibreert de positie van de vorken met behulp van de sideshift.

Betrouwbaar en veilig intern transport

Naast heffen en dalen rijdt de reachtruck ook automatisch dankzij de geo-navigatie, die los van welke infrastructuur dan ook de truck door elk magazijn stuurt. Een navigatielaser scant de omgeving permanent in een straal van 360° om zichzelf te oriënteren in de magazijnruimte. De truck rijdt met een snelheid van maximaal 2.5 meter per seconde.
Volautomatische voertuigen zorgen voor een hoge betrouwbaarheid, precisie en veiligheid, omdat ongevallen door menselijke fouten kunnen worden uitgesloten. Daarnaast zorgen de geautomatiseerde processen voor meer transparantie en helpen ze om de bedrijfsprocessen te optimaliseren. En niet in de laatste plaats kan er efficiënter worden gewerkt met minder mensen dan voorheen. Volgens Linde moet een gerobotiseerde reachtruck zich binnen twee jaar kunnen terugverdienen in twee- of drieploegendienst. De fabrikant heeft de automatische reachtruck ontwikkeld voor transport- en magazijnwerk in alle branches. De AGV-trucks komen echter het meest tot hun recht in industriële bedrijven met een hoge mate van automatisering, zoals de auto-industrie.

Aansluiten van goederenstromen

Met trucks van Linde Robotics kunnen logistiek managers hun interne materiaalstromen stapsgewijs op elkaar aansluiten. Bij eenvoudige toepassingen kan de R-matic solistisch werken, dus zonder te zijn gekoppeld aan IT-bedrijfssystemen. Rij-instructies worden dan rechtstreeks ingevoerd via het touchscreen op het voertuig of via een communicatiebox. Bij geavanceerde toepassingen communiceren de AGV’s door middel van interfaces met andere machines en installaties of rollenbanen.
Bij een grotere truckvloot wisselt de centrale besturing van de R-matic gegevens uit met het WMS of ERP pakket van het bedrijf. De software beheert binnenkomende opdrachten, stuurt opdrachten naar de voertuigen (inclusief de optimale route), krijgt feedback binnen van de voertuigen, regelt het verkeer en zorgt voor de aansturing van de trucks.

Reageer op dit artikel