nieuws

Previews op LogiMAT – reachtruck van Crown en Hyster

Warehousing 1266

Previews op LogiMAT – reachtruck van Crown en Hyster

Grote heftruckfabrikanten kiezen de beurs in Stuttgart uit om daar de bezoekers kennis te laten maken met nieuwe modellen. Dit keer staat de reachtruck vol in de schijnwerpers.

Crown liet op de LogiMAT een voorloopmodel zien van de nieuw op de markt (later dit jaar) te brengen ESR reachtruck. Twee belangrijke vernieuwingen vallen daarbij op. Het eerste aspect is de zogenaamde Xpress lower function. Dat staat voor een bijna verdubbeling van de daalsnelheid van de last. De reachtruck krijgt een mast van 13 meter afzethoogte en kan 2.000 kg naar boven brengen. Door de mastconstructie zo te maken dat de daalsnelheid aanzienlijk toeneemt, zou de omslagcapaciteit met 13 procent kunnen verbeteren, zo rekent Crown voor. De truck is voorzien van regeneratief energieopvang, hetgeen het energieverbruik bij remmen en dalen met 11 procent laat verminderen.

Swipen naar het volgende scherm

Belangrijker is misschien nog wel de manier waarop de truck – voorzien van 17 sensoren – zelf data genereert, maar ook data communiceert met de bestuurder. Het display ziet er uit en werkt als smartphone, of als sommige navigatiesystemen in personenauto’s. Op het touchscreen kan de chauffeur simpelweg naar alle benodigde data swipen, die daarmee in één oogopslag beschikbaar zijn (en wel in 35 verschillende talen). Verder toont het scherm tien voorgeprogrammeerde en steeds terugkerende veiligheidstips.
Niet onbelangrijk ook: het dak is geheel van dubbel uitgevoerd veiligheidsglas. Een gepatenteerd antislipsysteem voorkomt dat de truck gemakkelijk wegslipt op een natte of gladde ondergrond.

Compacte nieuwkomer in retailsector

Dan Hyster. Ook deze fabrikant toonde in Stuttgart op een hoekje van de stand een nieuwe reachtruck, de R1.4 E. Ook dit model is nog volop in ontwikkeling. Later dit jaar zal Hyster, net als Crown, de nieuwkomer uitvoerig presenteren aan pers en publiek.
Het nieuwe model valt vooral op door de compacte bouw. Vooral in distributiecentra van foodfabrikanten en retailers met smalle gangen en hoge opslaglocaties zal de nieuwe R1.4 E zich thuis moeten gaan voelen. Hyster belooft een solide truck, met veel zicht rondom, uitstekende rijeigenschappen en eenvoudig in bediening. Ergonomisch gezien houdt Hyster de trend vast van recent op de markt gebrachte modellen, aangevuld met interessante opties. Verder is er veel keuze uit diverse batterijmogelijkheden.

Wel al helemaal beschikbaar en op de LogiMAT met veel bravoure gepresenteerd is de ETV 261i van Jungheinrich. Bijzonder aan deze truck, los van ergonomie en rijgedrag, is dat de truck geheel gebouwd is op basis van lithium-ion technologie, wat volgens Jungheinrich op dit moment heeft geleid tot de benchmark op reachtruckgebied.

Reageer op dit artikel