nieuws

Jungheinrich ontwikkelt zelf een miniload systeem

Warehousing 1416

Jungheinrich ontwikkelt zelf een miniload systeem

De kloof tussen heftruckfabrikanten aan de ene kant en magazijninrichters aan de andere kant is weer een stukje gedicht. Jungheinrich presenteert een in eigen huis ontwikkeld miniload systeem en claimt meteen de hoogste omslagprestatie.

De LogiMAT beurs in Stuttgart – jarenlang het domein van magazijnbouwers en leveranciers van automatische magazijnen – is het toneel geworden, waarop heftruckaanbieders zich jaar in jaar uit beter zijn gaan thuis voelen. Jungheinrich durft het inmiddels aan om een in eigen huis ontworpen miniload systeem te tonen. Daarmee heeft de Hamburgse heftruckfabrikant zijn tweede grote primeur te pakken om de beursbezoekers naar zich toe te trekken. De eerste is de ETV 216i, de eerste op lithium-ion gebaseerde reachtruck.

Voorzien van drie patenten

De miniload, met als typeaanduiding STC 2B1A, moet zich van meet af aan kunnen meten met de huidige miniload systemen in de markt. Jungheinrich eist een toppositie op waar het gaat om omslagsnelheid. De miniloadkraan ontwikkelt een maximale snelheid van 6 meter per seconde en raast daarmee langs de opslaglocaties. Het mastconcept wijkt voldoende af om er een patent op aan te vragen en te ontvangen. Het systeem is schaalbaar tot 25 meter afzethoogte. Ook voor de railconstructie wist de fabrikant een patent in de wacht te slepen, evenals voor de geïntegreerde Omega aandrijving. Daardoor is het mogelijk om de kraan laag bij de grond te houden, qua bouwwijze dan. Dat heeft als voordeel dat er meer ruimte over blijft om opslaglocaties in te richten op hetzelfde vloeroppervlak.

Energie tussentijds opslaan

Tot slot werkt Jungheinrich ook voor deze miniload met zogenaamde supercaps, waarin energie tijdelijk kan worden opgeslagen. Dat is gedaan om maximaal te kunnen profiteren van teruggewonnen energie bij het afremmen van de kraan, die vervolgens heel snel beschikbaar is voor de benodigde acceleratie om tot een dergelijk prestatieniveau te komen.

 

 

 


Prestatiemeting zichtbaar voor beursbezoekers LogiMAT

Reageer op dit artikel