nieuws

LogiMAT 2018: dit was er te zien

Warehousing 1804

Er komt maar geen eind aan het succes van de LogiMAT. Weer meer bezoekers en meer exposanten. Maar ook meer noviteiten. Dit is wat LogiMAT 2018 had te bieden.

LogiMAT 2018: dit was er te zien

Ook dit jaar dendert de LogiMAT trein onverdroten door. Wederom noteerde de beursorganisatie een groei van ruim 10 procent in bezoekersaantallen – 55.300 mensen lieten zich scannen bij de toegangspoortjes om in negen hallen meer dan 1.500 standhouders te ontmoeten. In drie dagen tijd is dat een hele klus. Sinds 2013 wist LogiMAT het aantal bezoekers met ruim vijftig procent te laten groeien. Dat is ongekend voor wat betreft technische vakbeurzen.

Inmiddels is LogiMAT wereldwijd de nummer 1 in beurzenland op het gebied van material handling en warehousing. Behalve de grootste is LogiMAT ook de beurs met meeste variatie in productgroepen, de plek waar het meest complete plaatje wordt getoond van wat de markt op dit moment te bieden heeft. Daarom kiezen toonaangevende leveranciers er voor om in Stuttgart voor het eerst hun voornaamste noviteiten te presenteren. Ook dit jaar was er weer genoeg te beleven. Hieronder een kort overzicht van een aantal bezienswaardigheden op de beurs.

Evolutie in shuttlesystemen

Veel nieuwe shuttles van bekende en minder bekende aanbieders op dit gebied. Knapp heeft een reputatie hoog te houden en doet dat nu met de OSR Shuttle Evo. De shuttle beweegt zich tussen de opslaglocaties in zowel langs- als dwarsrichting en kan daarmee op iedere plek komen op het betreffende opslagniveau. Dat geeft de shuttle de mogelijkheid om bakken in de juiste volgorde te plaatsen voor uitlevering aan een werkstation.Logimat
Niet alleen Knapp, maar ook bijvoorbeeld Vanderlande en Dematic toonden hun ontwikkeling op shuttlegebied. De Adapto van Vanderlande heeft een nieuw uiterlijk gekregen, maar is er ook qua functionaliteit op vooruit gegaan. Dematic heeft de Multishuttle nu beschikbaar in een speciale versie voor diepvries dc’s.

Slimme handschoen/scanner

Start-up bedrijf ProGlove (Dresden Informatik) had het druk aan de stand. Dat kwam door de in het oog lopende handschoen waar bovenop een kleine scanner was gemonteerd. Maar misschien ook wel door op beursdag één uitgeroepen te worden tot één van de prijswinnaars als ‘Besten Produkt’.
LogimatNa het scannen volgt een onmiddellijke feedback – dat kan met een LED lampje, akoestisch signaal of een trilling, waarmee de magazijnmedewerker weet of de uitgevoerde actie is gelukt. Door met de duim op de wijsvinger te drukken activeert de medewerker de scanner. Voordeel is natuurlijk: beide handen zijn vrij om een doos te pakken, maar ook een eenvoudige en comfortabele bediening.

Pallet met eigen intelligentie

Wat valt er te verbeteren aan een houten pallet? De Europese organisatie voor de palletindustrie EPAL vroeg het aan onderzoeksinstituut Fraunhofer IML en die kwam met een interactieve variant op de aloude ladingdrager. Daarmee moet de pallet aansluiting (letterlijk) zien te vinden bij het veelbesproken IoT (Internet of Things).
Een ‘ingeboorde’ sensor houdt radiografisch contact met de buitenwereld via het narrowband IOT, waartoe Fraunhofer een samenwerking heeft gesloten met Deutsche Telekom. Samen met EPAL is nu een business case uitgewerkt om EPAL europallets te volgen door diverse supply chains heen, omdat de data-uitwisseling overal door iedereen tot stand kan worden gebracht. Die data vertelt over het aantal bewegingen, temperatuurzones en andere informatie, die elders in de keten van belang kan zijn.

 

 

 

Hoog over sorteren

Veel aandacht ook voor pocketsorters, systemen waaraan zakken hangen. In het verleden waren die systemen vooral bedoeld voor verpakte kledingstukken al dan niet in combinatie met hangende kleding. Dat kan nog steeds, maar de nieuwe dimensie is nu dat de pocketsorter een slim sorteermiddel blijkt te zijn in een e-fulfilment omgeving om niet al te zware artikelen (tijdelijk) in op te slaan, vervolgens te sorteren, te bufferen en waar nodig in de juiste volgorde te hangen.
LogimatBelangrijk voordeel: de vloer is vrij om allerlei value added services te kunnen uitvoeren. Vanderlande heeft zich nu ook in dit segment gewaagd met de nieuwe Airpick. Dematic nam het bestaande concept onder handen en verbeterde onder andere het aandrijfsysteem om slijtage terug te dringen en minder energie te verbruiken. SSI Schäfer is ook één van de aanbieders met een eigen ontwerp, dat vooral opvalt door een compacte bouw, waar de opslagdichtheid in ruime mate van profiteert.

Li-ion uit eigen huis

Net als Jungheinrich heeft nu ook Toyota een eigen fabricagelijn voor lithium-ion batterijen. Vijf jaar geleden zette de fabrikant vol in op li-ion en heeft stapsgewijs de modellenreeks geschikt gemaakt voor deze technologie. Nu komt daar een eigen lijn li-ion batterijen bij op basis van een modulair concept, zodat altijd de juiste batterijcapaciteit kan worden aangebracht in de betreffende heftruck. Toyota is voldoende overtuigd van de technische kwaliteit om een garantieperiode van zeven jaar aan te bieden.
LogimatBehalve betrouwbaar geldt ook dat li-ion minder plek in neemt. Bij de BT Levio gaf dat de mogelijkheid om de lader samen te brengen met de batterij zelf in de trog. Aansluiten op een stekker met 230 V is dan voldoende. Verder is het gewicht lager met een gunstig effect op het energieverbruik. Tegen het einde van dit jaar zal Toyota al zijn heftruckmodellen in een li-ion versie klaar hebben.

Voetganger in aantocht

Linde heeft zich stevig bezig gehouden met oplossingen om de veiligheid in magazijnen op order te krijgen. Zo is er betere verlichting voor de heftrucks ontwikkeld, waarmee een groot deel van de stelling kan worden uitgelicht. Maar ook toonde Linde de Safety Guard assistance. Dat systeem maakt heftruckbestuurders er op attent, dat op korte afstand vanuit een magazijngang een voetganger aan komt lopen.
LogimatDe lopende magazijnmedewerkers krijgen een kleine, draagbare zender mee. De chauffeur ziet op een klein display in zijn cabine een alert en weet direct van waar een gevaarlijke situatie zich dreigt aan te dienen. Het systeem kan zo worden ingesteld, dat heftrucks uit eigen beweging snelheid minderen in een zone waar zich veel voetgangers bevinden.

Meer comfort op de truck

Voor UniCarriers is een belangrijke vernieuwing de toepassing van de Ergologic joystick op vorkheftrucks van de TX serie. Tot nu toe was het besturingsinstrument beschikbaar voor reachtrucks, maar de fabrikant wil de optie openen voor vorkheftruckchauffeurs die gewend zijn aan dit stukje techniek. Alle functies zijn op een intuïtieve manier samen gebracht in deze joystick, die er voor moet zorgen dat chauffeurs hun werk langer kunnen volhouden zonder fysieke ongemak.
LogimatMeer goed nieuws voor de bestuurders van de TX vorkheftrucks betreft de uitbreiding van de serie met een nieuwe, verwarmbare cabine – daar waar de truck ook op het buitenterrein zijn werk moet doen. Er is veel aan gedaan om het zicht rondom zo groot mogelijk te houden.

 

 

‘Kom bij ons werken’

Een vakbeurs is er om vraag en aanbod bij elkaar te brengen. Bezoekers zijn op zoek naar nieuwe middelen en mogelijkheden. Leveranciers willen producten tonen en zo nieuwe klanten vinden. Maar wat als er al genoeg klanten zijn en teveel opdrachten om snel te kunnen leveren, omdat het ontbreekt aan mankracht, aan technici die hun vak verstaan en van aanpakken weten? Ja, wat dan?
LogimatDan gebruik je een vakbeurs om vacatures bekend te maken. Daar bood de LogiMAT in de gang naar de beurshallen gelegenheid toe. ‘Komm zu uns’ riepen bedrijven als Swisslog, Linde, Magazino en Stow in koor. Dat was dit keer niet bestemd voor afnemers, maar wel voor servicetechnici, data-analisten en salesmanagers. Want die liepen er toch volop rond in Stuttgart.

 

 

Volumereductie

bitoDat innovatie niet altijd zit in high tech oplossingen, bewees Bito. De material handling speler toonde op de beurs zijn nieuwe bakkensysteem U-Turn. Dit systeem maakt dat de bakken stapelbaar zijn, maar ook nestbaar omdat ze in elkaar kunnen worden geschoven. Hierdoor reduceert het volume met 60% stelt Bito. De bakken (600x400x320 mm) hebben een volume van 60 liter en zijn verkrijgbaar in diverse kleuren en kunststofvarianten.

 

GLS e- bike

logimatNet als vorig jaar presenteerde GLS zijn nieuwste vrachtfiets. In 2017 sierde de pakketbezorger de beursvloer, of beter gezegd, de hal bij ingang oost, met een fiets met aanhanger. Dit keer was het een e-bike met een vaste bak aan de achterkant.  De fiets heeft een opslagcapaciteit van 2000 pakketten en een totaalgewicht van 250 kilogram. De actieradius van de accu is 50 kilometer. Lees ook het 4-luik over vrachtfietsen (alleen voor abonnees)

Reageer op dit artikel