nieuws

Slimme aanvoer met industriële trekkers bij Zehnder

Warehousing 1094

Slimme aanvoer met industriële trekkers bij Zehnder

Meer veiligheid en minder transportbewegingen op de productievloer. Dat bereikte Zehnder met de aanschaf van nieuwe trekkers en een achttal B-frame aanhangers.

Zehnder in Zwolle – voorheen J.E. StorkAir – is fabrikant van ventilatiesystemen en warmteterugwinningsinstallaties. De fabriek is opgebouwd uit 18 productiestations in U-vorm. Daar vindt de montage van de systemen plaats. Aan de buitenkant krijgen de cellen bevoorrading van componenten. Het mobiel intern transport gebeurde altijd met heftrucks, maar verloopt sinds kort met twee Still CX-T trekkers en acht B- frames als aanhanger.

Structuur in aanvoer van voorraden

De replenishment van de werkvoorraden lag voorheen grotendeels op het bordje van de reachtruckchauffeurs. De chauffeurs controleerden zelf welke voorraden bij welk werkstation moesten worden aangevuld. “Er was geen eenduidig proces en nauwelijks overzicht. Bovendien werd er veel ‘leeg’ gereden; onnodig transport dus. We wilden onze interne logistiek verbeteren door de productiestations te bevoorraden via zogeheten milkruns, maar wisten in eerste instantie eerlijk gezegd niet zo goed hoe”, vertelt projectleider Klaas Anne Huisman van Zehnder.

Van twee kanten laden en lossen

Uit een data-analyse bleek al snel dat het aantal transportbewegingen drastisch kon worden teruggedrongen door te gaan werken met een pull-systeem. Vervolgens keek Zehnder naar de mogelijkheden om het nieuwe concept in te vullen. Het bedrijf maakte al gebruik van dolly’s, waarop tachtig procent van de pallets is geplaatst. Gezien de investering wilde Zehnder graag gebruik blijven maken van dolly’s voorzien van zwenkwielen, die echter niet geschikt zijn als aanhanger achter een industriële trekker. Dat was de reden dat Zehnder het oog liet vallen op de aanvoer met trekkers en B-frames. Een B-frame maakt het mogelijk om de dolly’s van twee kanten op en van de aanhanger te rijden. Dat vergroot de efficiency ten opzichte van bijvoorbeeld E-frames.

Sterke reductie van transportbewegingen

Inmiddels krijgen 11 van de 18 werkstations hun voorraad aangeleverd met het nieuwe systeem. Op de overige stations wordt op een andere manier gewerkt en biedt bevoorraden met de treintjes geen voordeel. Het magazijn is omgebouwd tot een ‘supermarkt’, waar de aanvulorders worden verzameld en op de aanhangers worden geplaatst.
Huisman is blij met de toegenomen efficiency op de werkvloer. “Het aantal transportbewegingen is met maar liefst 66 procent gereduceerd. En doordat er minder trucks rijden, is de veiligheid op de vloer toegenomen. Ook is er meer rust en overzicht. En er wordt nu gestructureerd gewerkt. Die eenduidigheid maakt het mogelijk dat iedereen de werkstations kan aanvullen.”

Reageer op dit artikel