nieuws

‘Het aandeel heftrucks in magazijnen neemt af’

Warehousing 2064

‘Het aandeel heftrucks in magazijnen neemt af’
Joop Uijlen

Automatisering neemt het over in magazijnen. Die conclusie trok Joop Uijlen na jarenlange salesverantwoordelijkheid in de heftruckmarkt. Hij vertrok naar Reesink Logistic Solutions.

Bijna dertig jaar was Joop Uijlen het vertrouwde gezicht van MotracLinde, verantwoordelijk voor de salesactiviteiten van de heftrucks van Linde in Nederland. In zijn visie is de heftruckmarkt qua volume over zijn hoogtepunt heen, los van wat hij noemt de ‘arbo apparaten’ waaronder pallettrucks en stapelaars. Tijd dus voor wat anders en dat werd Reesink Logistic Solutions (LS), het voormalige Lalesse in Duiven, dat ruim een jaar geleden door eigenaar Hans Niels aan Royal Reesink werd verkocht. Niels en Uijlen doen nu samen de bedrijfsvoering. MotracLinde was al in 2013 in handen gekomen van Reesink, na jarenlang een dochteronderneming te zijn geweest van Pon. Roerige tijden maakten zowel Lalesse als MotracLinde mee. Maar nu is alles anders in een bijkans exploderende material handling markt, met het befaamde Autostore als blikvanger en een decennialange ervaring in het produceren en installeren van hoogbouwkranen in magazijnen. “We gaan meer zelf doen.”

Mooi moment om een overstap te maken?

“Zeker, er gebeurt heel veel in deze markt met diverse overnames ook bij bekende wereldspelers. Hier voel ik me thuis. Reesink is echt een bedrijf met een degelijke lange termijn visie, waarbij vakmanschap bovenaan staat. Na de overname van MotracLinde wisten we, dat Reesink in automatische handlingsystemen een stevige positie zou moeten innemen om niet te veel afhankelijk te zijn van de traditionele heftruckmarkt. Want die krijgt het in crisistijd zwaar te verduren zoals we hebben gezien. Kijk wat er nu gebeurt bij de nieuwe dc’s van Albert Heijn en Jumbo bijvoorbeeld. Het aandeel heftrucks in de operatie neemt zienderogen af. Die trend zet zich door, ook in kleinere operaties waar we met Reesink vooral op mikken. De volumesprong van het heftrucksegment in de afgelopen twee jaar – na de diepe crisis – geeft een vertekend beeld. Automatisering neemt het over, vanwege de vergrijzing, vanwege het hoog oplopende aantal vacatures voor heftruckchauffeurs en magazijnmedewerkers. Denk ook aan de vele webwinkels die in zo’n beperkt tijdvenster moeten uitleveren; dat ga je handmatig niet redden. De trend is er al langer, maar nu is dit marktsegment echt booming.”

Waar zien jullie vooral kansen?

“Zowel MotracLinde als Lalesse hebben zich met name ontwikkeld in pallethandling en orderpicken. De één conventioneel, de ander automatisch. Belangrijk is dat we dezelfde taal spreken. Je ziet nu ook dat veel bestaande, handmatige magazijnen de overstap maken naar automatische oplossingen. Reesink LS heeft een redelijk unieke positie opgebouwd met kranen die van gang naar gang kunnen wisselen. Niet zozeer de grote automatische projecten hebben we in het vizier, net het niveau daaronder. Zo hebben we bij Grolleman en Codi al mooie projecten in bestaande gebouwen kunnen uitvoeren. Maar we doen zeker ook nieuwbouwprojecten, zoals bij Euroma in Zwolle. Het is nu al zichtbaar, dat het klantenbestand en de salespower van MotracLinde en Reesink helpt om het aantal leads voor Reesink LS snel te doen toenemen. Zowel in Nederland, als België en Duitsland. Die groei had Lalesse niet op eigen houtje kunnen bereiken.”

We kunnen kort op de bal zitten met Nederlandse klanten, die best wat huiverig staan tegenover automatische systemen.

 

Wat moest er vooral veranderen?

“Het assortiment van Lalesse was goed, maar niet breed genoeg om sterk te staan. Ik vind dat je eigen producten nodig hebt. Soms kun je die op een min of meer exclusieve manier inkopen. Dat hebben we gedaan met magazijnstellingen met een fabrikant die exclusief voor ons produceert. Maar het kan ook zoals met Autostore, waar we veel eigen ontwikkeling om heen hebben gerealiseerd, zoals specifieke software en pick-/packstations. Liever willen we zoveel mogelijk zelf produceren. Dat doen we al heel lang met kranen, maar we zijn ook een productielijn voor rollenbaansystemen opgestart. Alles uit één hand, dat vind ik belangrijk. Inmiddels heeft Reesink als handelsbedrijf nu dus ook eigen productiefaciliteiten, hier in Duiven maar ook in Hengelo waar we een machinefabriek hebben overgenomen.”

Is het niet logischer om zoveel mogelijk aan te haken bij Linde en Dematic?

“Nee, niet voor ons. Dematic, onderdeel van Kion waartoe ook Linde behoort, zit veel meer in de echt grote projecten en kan geen tijd vrij maken voor wat daar onder zit. Dat is juist het marktsegment waar wij ons op richten. We kunnen kort op de bal zitten met Nederlandse klanten, die best wat huiverig staan tegenover automatische systemen. Dat zijn projecten van een wat beperktere omvang, waarvan ook andere onafhankelijke dealers van Linde in Duitsland soms niet goed weten wat ze daar mee aan moeten. Wat dat betreft kijken ze jaloers naar wat hier in Nederland allemaal kan.”

Is samenvoegen van MotracLinde en Reesink LS een optie?

“Dit zijn echt heel andere bedrijven. Er is in mijn ogen te weinig synergie. Andere heftruckleveranciers worstelen daar ook mee organisatorisch gezien. Wij zijn hier bezig met projecten, die veel meer tijd in beslag nemen dan de verkoop en after-sales van heftrucks. De organisaties zijn heel anders, dat kun je niet vergelijken. Ergens komen we als bedrijf elkaar wel tegen, als het gaat om automatische voertuigen bijvoorbeeld, AGV’s en robotisering. Daar zijn binnen Kion met Balyo en Egemin verschillende oplossingen voor. Soms trekken we samen op bij klanten die dat graag willen. We zien wel wie uiteindelijk de lead neemt in dergelijke projecten. En wie capaciteit heeft. Want dat is zo langzamerhand wel een nijpend probleem aan het worden, zeker op ICT vlak. Ook wat dat betreft helpt het om onderdeel uit te maken van Reesink als groter geheel, waar mensen meer kansen krijgen om zich te ontwikkelen.”

Reageer op dit artikel