nieuws

‘Robots als orderpickhulp de oplossing voor oprukkende e-commerce’

Warehousing 1656

De internetverkopen van winkeliers liggen in december 2017 naar schatting maar liefst 63 procent hoger dan drie jaar geleden. Gevolg is capaciteitsgebrek bij de e-fulfilment. Robots kunnen de oplossing zijn.

‘Robots als orderpickhulp de oplossing voor oprukkende e-commerce’

De consument shopt in december dit jaar voor 1 miljard euro meer dan drie jaar terug. De internetomzet van retailers in deze maand ligt 31 procent hoger ligt dan in een gemiddelde andere maand van het jaar. Dat blijkt uit de sector update van ABN Amro. Thuiswinkel is nog optimistischer en gaat uit van 34% stijging. 

 

Belangrijkste conclusies Update ABN Amro
Online retailomzet in december 2017 63 procent hoger dan drie jaar terug: meer dan één miljard euro
Logistiek hapert: honderdduizenden pakketten met cadeaus te laat bezorgd
Uitbreiding bezorgtijden en ‘nieuwe’ bezorgingsvormen voorwaarde voor groei

 

 

 

Voor 2018 verwacht de bank een e-commerce groei van 16 procent van retailers in 2018. De explosieve stijging van het aantal online orders vraagt om creatieve oplossingen.

 

Lees ook
De dilemma’s bij magazijnrobotisering

 

Robotisering als oplossing

Verdergaande automatisering in de magazijnen van logistieke dienstverleners – waarbij robots een centrale rol spelen– is volgens ABN AMRO nodig om de stroom aan orders tijdens de piekperiode in december te kunnen verwerken. Sonny Duijn, Sector Econoom Retail van ABN AMRO: “In distributiecentra kunnen robots een centrale rol spelen bij het verzamelen en verwerken van bestellingen.”

 

Flexibiliteit in personeel is ook van belang. Dit kan door het uitbreiden van bezorgtijden en door nieuwe vormen van transport, zoals fietskoeriers, te introduceren. Ook zou het vervoer meer geclusterd kunnen worden zodat de busjes niet halfleeg rondrijden.

 

 

Reageer op dit artikel