nieuws

Volop kansen voor waterstof als energiebron voor magazijntrucks

Warehousing 2380

Volop kansen voor waterstof als energiebron voor magazijntrucks

Waterstof als energiebron voor intern transport materieel staat nog echt in de kinderschoenen in Nederland. Tijdens de Logistica laten onder andere BMWT, Toyota, Heffiq en waterstofproducent Hygro het publiek kennis maken met de voordelen van dit gas.

Tractiebatterijen zijn al sinds mensenheugenis de energiebron voor elektrische hef- en magazijntrucks. Lithium-ion is de gedoodverfde opvolger, dit – terwijl in met name Nederland – nog onvoldoende gekeken wordt naar de voordelen van waterstof.

‘Ga voor schaalgrootte met waterstof’

In het buitenland daarentegen wordt dit gas inmiddels op grote schaal toegepast. Nederland dreigt op grote achterstand te raken. Een aantal partijen probeert daarin tijdens de Logistica 2017 verandering te brengen. Op het zogeheten Hydrogen Plaza in hal 1 delen zij hun visie, kennis en ervaring op het gebied van waterstof. Zij hebben vooruitlopende op de vakbeurs alvast een belangrijk advies: ga op zoek naar schaalgrootte buiten de vier muren van het warehouse.

Waterstof in Nederland onbekend als energiebron

Willem Stehouwer, bestuurslid van de BMWT, is de drijvende kracht achter het Hydrogen Plaza. Experts van verschillende partijen – van waterstofproducenten zoals Hygro tot heftruckleveranciers zoals Heffiq en Toyota – zijn present op het plaza. “Niet alleen in de Verenigde Staten, maar ook elders in Europa wordt waterstof toegepast. Denk aan de Belgische supermarktketen Colruyt, dat in 2012 een waterstoftankstation heeft geopend bij zijn distributiecentrum in Halle. Waterstof is in Nederland nog vrij onbekend als energiebron voor hef- en magazijntrucks. Daarin willen wij samen met de deelnemers aan het Hydrogen Plaza verandering brengen”, verklaart Stehouwer.

Wal-Mart: 5.500 magazijntruck met brandstofcellen

Dat is volgens het BMWT-bestuurslid anders in de Verenigde Staten, waar de twee belangrijkste retailers recent hebben besloten op grote schaal te investeren in brandstofcellen die waterstof omzetten in elektrische energie. In april maakte Amazon bekend in tien warehouses deze technologie te gaan uittesten. Wal-Mart is het test stadium inmiddels voorbij en heeft in 22 warehouses al circa 5.500 trucks met brandstofcellen rondrijden. Afgelopen zomer kondigde Wal-Mart aan de vloot in nog eens 26 warehouses over te zetten op waterstof.  Dat is een belangrijk signaal, vindt Stehouwer. “Wal-Mart is mede dankzij hun vermaarde focus op kosten uitgegroeid tot de grootste retailer ter wereld. Een dergelijke partij kiest alleen voor waterstof als dat rendabel is.”

Toyota koploper in waterstof

Toyota zet inmiddels bedrijfsbreed in op waterstof. Met de Mirai levert het Japanse concern een seriematig geproduceerde personenauto op waterstof. Daarnaast is Toyota in aanloop naar de Olympische Spelen van 2020 in Tokyo gestart met het uitleveren van in totaal honderd stadsbussen met brandstofcellen en afgelopen april kwam het concern met een waterstofcel voor zware vrachtwagens.

Brandstofcel in plaats van batterijcompartiment

De material handling-divisie maakt dankbaar gebruik van de ontwikkelde kennis en ervaring. “In elk segment uit ons productportfolio hebben we inmiddels een truck die kan worden geleverd met een brandstofcel. Daarnaast kunnen we ook het batterijcompartiment van bestaande trucks vervangen door een brandstofcel inclusief waterstoftank, contragewicht en een batterij om piekstromen op te vangen. Voor bedrijven die hun vloot willen overzetten op waterstof, kan een dergelijke retrofit zinvol zijn”, vertelt Pank Hertsenberg, algemeen directeur van Toyota Material Handling Nederland.

Hyster nam waterstofproducent over

Dat waterstof als energiebron steeds meer begint te leven bij heftruckproducenten blijkt uit het feit dat heftruckmerk Hyster drie jaar geleden Nuvera overnam. Dit Amerikaanse bedrijf produceert niet alleen brandstofcellen, maar levert ook de apparatuur voor het produceren en tanken van waterstof. “Met Nuvera heeft Hyster een heleboel kennis in huis gehaald. In de Verenigde Staten en elders in Europa heeft Hyster verschillende testen opgestart. De technologie werkt gewoon goed, in feite kan elke elektrische heftruck met een brandstofcel worden uitgerust. Hyster is zelfs bezig met een pilot om een zware containertruck te elektrificeren, zodat in een latere fase ook in deze truck brandstofcellen kunnen worden toegepast”, stelt Martijn Veerkamp, commercieel directeur van Heffiq, dat voor Nederland de importeur is van Hyster.

Weinig onderhoud voor brandstofcellen

Gebruik van waterstof in warehouses biedt verschillende voordelen. Bij verbranding in brandstofcellen ontstaat alleen zuiver water, geen CO2 meer zoals bij fossiele brandstoffen als diesel en LPG. Een waterstoftank is bovendien in een paar minuten gevuld, zodat het langdurig opladen of wisselen van conventionele tractiebatterijen niet meer nodig is. Sterker nog, een laadstation is helemaal niet meer nodig. “Daarnaast vergen brandstofcellen nauwelijks onderhoud, in tegenstelling tot loodzuurbatterijen die frequent moeten worden bijgevuld en schoongemaakt met alle risico’s van dien. Bedrijven in de foodsector vinden het een aantrekkelijk idee dat ze geen loodzuurbatterijen meer nodig hebben. Dat komt zowel de veiligheid als de hygiëne ten goede”, vertelt Stehouwer.

Waterstof versus lithium-ion

Ook in vergelijking met de nieuwe generatie lithium-ion-batterijen biedt waterstof voordelen. “Lithium-ion-batterijen vereisen nog steeds een grote discipline van chauffeurs. In elke pauze moet de truck tussentijds worden geladen. Wie één keer vergeet de stekker erin te doen, loopt een groot risico dat de machine later op de dag stilvalt. Dan moet de machine alsnog worden opgeladen. Een waterstoftank daarentegen is binnen drie of vier minuten weer vol”, zegt Veerkamp. Stehouwer noemt daarnaast duurzaamheid als argument. “Het element lithium is tegenstelling tot waterstof maar beperkt beschikbaar in de natuur.”

2 kilogram waterstof voor een shift

In Ede heeft Toyota zelf het initiatief genomen om samen met de gemeente en enkele andere bedrijven een waterstoftankstation te realiseren. Het plan is om zowel heftrucks als vrachtauto’s op waterstof te laten rijden, terwijl Hertsenberg zelf in een Toyota Mirai gaat rijden. “Een Mirai kan met 5 kilogram waterstof 500 kilometer rijden, een gemiddelde heftruck heeft 2 kilogram nodig voor één shift, een pallettruck minder dan 0,5 kilogram terwijl een vuilnisauto 12,5 kilogram nodig heeft. Als de totale afname meer dan 100 kilogram is, wordt waterstof interessant. Het vestigen van een openbaar tankstation stuit op allerlei moeilijkheden en bezwaren, maar die vallen weg zodra een partij bereid is om op zijn eigen terrein een tankstation neer te zetten. Waarom zou die partij dat station vervolgens niet toegankelijk maken voor externe partijen”, zegt Hertsenberg.

Techniek heeft zich voldoende bewezen

Voor grote retailers en logistiek dienstverleners wordt volgens de deelnemers aan het Hydrogen Plaza waterstof een stuk interessanter als ze niet alleen naar hun intern transportvloot kijken, maar ook naar hun vrachtauto’s. Voor bedrijven die in het warehouse en op de weg niet voldoende schaalgrootte hebben, liggen kansen in samenwerking met andere bedrijven. Dat kunnen bedrijven in de buurt zijn, maar wellicht ook transportbedrijven en logistiek dienstverleners die dagelijks komen laden of lossen. “De technologie is er klaar voor. Dat is inmiddels voldoende bewezen in projecten over de hele wereld. De markt heeft geen behoefte meer aan allerlei kleinschalige experimenten met een of twee trucks op waterstof. Die kosten relatief veel geld en leveren geen nieuwe inzichten meer op. Wat we nu moeten doen, is de vraag bundelen en schaalgrootte creëren”, aldus Willem Langeraar, die als business development manager van Hygro als expert aanwezig is op het Hydrogen Plaza in Hal 1 tijdens de Logistica eind november.

Reageer op dit artikel