nieuws

ICT en Logistiek: Apps in magazijnen nemen alleen maar toe

Warehousing 1807

Meer en meer magazijnmedewerkers gebruiken uiteenlopende apps op hun devices voor orderpickactiviteiten. De verwachting is dat het aantal apps voor orderverzamelen alleen maar toeneemt. Tijdens de komende ICT & Logistiek laten ICT-leveranciers zien welke waarde zij toevoegen met hun apps.

ICT en Logistiek: Apps in magazijnen nemen alleen maar toe

Davanti is één van de WMS-leveranciers die apps heeft ontwikkeld. Deze apps zijn geïntegreerd met Corax, het WMS van Davanti. Ze worden door de medewerkers op de vloer gebruikt voor bijvoorbeeld orderpicking. “Voor dat soort processen werken we alleen nog maar met mobiele apps”, stelt Marcel van Etten, verantwoordelijk voor business development bij Davanti.

Apps draaien overal zonder aanpassingen

In het verleden bouwde Davanti, tijdens de komende ICT & Logistiek terug te vinden op stand: D053 in hal 3, applicaties die specifiek op elk apparaat waren aangepast. “Als een klant dan besloot om een ander apparaat in te zetten, moesten we ook dat stukje software weer aanpassen. Dat is met mobiele apps niet meer nodig. Die draaien zonder aanpassingen op elk apparaat met een Android-, Windows- of iOS-besturingssysteem.”

 

Lees ook
‘Nieuwe WMS-generatie kan zich meten met gevestigde orde’

 

Inzicht geven in voortgang operatie

De apps van Corax zijn alleen bedoeld voor uitvoering van de operationele processen in het warehouse. Voor managers die via hun smartphone inzage willen in bijvoorbeeld de voortgang van de operatie, zijn geen apps ontwikkeld. De vraag is of dat een probleem is. “Ons WMS is een volledig webbased-systeem dat in de cloud draait. Dat betekent dat het systeem toegankelijk is via elk apparaat met een internetbrowser, dus ook met een smartphone of tablet. Dat is handig voor managers en planners, maar niet voor orderpickers. Die wil je niet op een dergelijke manier toegang geven tot het WMS.”

Functionaliteit van dockscheduling

De orderpicker heeft, zo stelt Van Etten, alleen behoefte aan een eenvoudige applicatie die hem stapsgewijs zonder afleiding door het proces leidt, die toegeeft dat een app vaak wel gebruiksvriendelijker is. “Wij denken erover na om bepaalde dashboards wel via een app beschikbaar te maken, zodat een manager voordat hij ’s ochtends van huis wegrijdt snel kan checken hoe druk het wordt. Op verzoek van een klant hebben we recent functionaliteit voor dockscheduling aan Corax toegevoegd. Misschien is het interessant die te ontsluiten via een app, zodat ook een chauffeur kan checken welke dock voor hem is gereserveerd.”

Steeds meer specifieke apps

Naast apps voor standaard processen als orderpicking en goederenontvangst biedt de markt ook steeds meer apps die zich richten op specifieke toepassingen. Een voorbeeld is CargoSnap, een app waarmee iedereen in het warehouse foto’s kan maken, opslaan en delen.

Foto’s maken van beschadigde goederen

Volgens Marcel Merkx van CargoSnap telt elke warehouse-operatie in ieder geval twee momenten waarop de app zijn waarde bewijst. Dat is allereerst bij goederenontvangst, wanneer een foto het bewijs kan leveren dat een pallet beschadigd is binnengekomen. Het andere moment is als de goederen het warehouse verlaten, waarbij het bedrijf zich met een foto van de zending kan indekken tegen toekomstige claims.

 

Belang van apps in de logistiek groeit

 

“Bij goederenontvangst is het zaak om foto’s van beschadigde goederen zo snel mogelijk inclusief tijdstip en locatie te delen met leveranciers. Met CargoSnap is elke foto snel beschikbaar op de backoffice. Bij verzending is het juist zaak om foto’s goed te archiveren, zodat ze later snel kunnen worden teruggevonden. Ook dat faciliteren wij met een cloudoplossing”, vertelt de oprichter van de Utrechtse startup.

Beheren van apps via een platform

Met de toename van het aantal apps groeit ook de behoefte bij bedrijven om al die apps efficiënt te ontwikkelen, uitrollen, integreren en updaten. Dat kan met een mobile enterprise application platform zoals Zetes, hal 3, stand B054, dat levert. “Met een dergelijk platform hoeven bedrijven maar een keer een app te bouwen, waarna die geschikt is voor elk apparaat en elk besturingssysteem. Ook standaard apps van andere partijen, kunnen via dit platform worden beheerd. Dankzij het gebruik van API’s kunnen ze geïntegreerd worden met elk ERP, warehouse of transport management systeem”, vertelt Paul Lankhout, country manager van Zetes in Nederland.

Apps veranderen snelheid bedrijfsvoering

De afgelopen jaren is de vraag naar dergelijke platformen snel gegroeid, vertelt Lankhout. “Een ERP of WMS implementeer je voor vijf of tien jaar, misschien nog langer. De snelheid waarmee de bedrijfsvoering verandert, vraagt echter om apps die veel sneller beschikbaar zijn. Daarmee kunnen bedrijven kleine, maar waardevolle procesverbeteringen realiseren. Ze willen geen half jaar of nog langer meer wachten voordat een nieuwe module van een ERP-systeem is ontwikkeld en geïmplementeerd.”

Traditionele WMS en ERP blijven functie behouden

In zijn visie op de supply chain voor 2020 zegt WMS-specialist Jeroen van den Berg dat het IT-landschap in de logistiek door de opkomst van apps verandert. “De traditionele warehouse management, transport management en ERP-systemen blijven hun functie behouden, maar zijn niet meer toereikend om de supply chain van de toekomst te ondersteunen. Daarvoor zijn andere oplossingen nodig. Mobiele apps vormen daarvan een belangrijk voorbeeld. Die dienen vooral om altijd en overal informatie te delen met medewerkers en externe relaties.”

Dashboards geven inzicht in operatie

Volgens Van den Berg gaat het om orderpickers moeten verzamelen, verpakken en verzenden, maar ook apps voor het inventariseren van voorraden of het scannen van documenten. Daarnaast bieden steeds meer systemen nuttige dashboards die via smartphone of tablet inzicht in de operatie geven.”

Dit jaar vindt ICT & Logistiek plaats op 28, 29 en 30 november in de Jaarbeurs in Utrecht met als thema ‘Digital Supply Chains’. Dit jaar is deze beurs gelijktijdig met de Logistica 2017.

Schrijf nu in voor de vakbeurs ICT & Logistiek

Reageer op dit artikel