nieuws

Lean in de logistiek (7) – ideemanagement

Warehousing 2887

Lean in de logistiek (7) – ideemanagement

Lean staat voor streven naar perfectie. Dat kan alleen in een cultuur waarbij continu verbeteren onderdeel van het werk is. Deel 7 van een serie blogs: wat doe je met ideeën?

Dagelijks krijg je heel veel signalen binnen die allemaal kunnen leiden tot een verbeteridee. Dit kan zijn vanuit een storing, vanuit een gesprek met een klant, vanuit een overleg met een collega, vanuit een klacht ,vanuit herstelwerk of vanuit een leverancier. Deze signalen kunnen aanleiding zijn voor een idee ter verbetering. Binnen lean gaan we uit van de kracht van de medewerkers en geloven we in de goede ideeën van de medewerkers. Maar er is wel wat nodig om er ook successen van te maken.

Resultaten in de praktijk van Docdata
lean in de logistiek
Esther Schuurmans en Caroline van der Plas werkten een paar jaar intensief samen om lean verankerd te krijgen in de cultuur bij de e-fulfilment dienstverlener van onder andere bol.com. Het boek dat ze schreven, naar aanleiding van hun ervaringen, gaat over de achterliggende theorie, de implementatiemethode die ze hebben toegepast en de resultaten in de praktijk. Een aantal aspecten pikken ze er uit voor een serie blogs op deze website.

Om van idee naar resultaat te komen, gaat zeker niet vanzelf. Vanuit alle signalen die je krijgt, adopteer je eerst een idee ter verbetering waar jij mee aan de slag wilt gaan. Jij bent dan de eigenaar van dat idee. Dit betekent niet dat je alles alleen hoeft te doen. Je bent wel de kartrekker om het idee tot een succes te maken. Het idee dat je hebt omarmd, werk je verder uit. Je bepaalt de huidige situatie door zoveel mogelijk feiten te verzamelen. Collega’s helpen je bij het verrijken van het idee. Daarbij gaat het om het vergaren van zoveel mogelijk waardevolle informatie, zodat van het verbeteridee daadwerkelijk een succes kan worden gemaakt.

Van verzamelen naar besluitvorming

Denk ook na over wat het idee voor jouw organisatie oplevert. Dit kan zijn het verhogen van de klanttevredenheid, de medewerkerstevredenheid, duurzaamheid, maar ook omzetverhoging en kostenverlaging. Bereken indien nodig ook altijd de financiële waarde van een idee door de opbrengsten en kosten van invoering van je idee na te gaan. Dit mag een schatting zijn met als motto: tijd is geld. Stel dat jouw idee een tijdsbesparing van één uur per week oplevert en er tien medewerkers zijn die hetzelfde werk doen. Als je weet met welk uurtarief je mag rekenen, kun je hiermee de waarde van je idee uitrekenen. Het helpt je bij de keuze om een idee uit te voeren als je inzicht hebt in de waarde van een idee. Afhankelijk van je bevoegdheid maak je zelf of maakt een leidinggevende de keuze om het idee uit te voeren. Dit is de besluitvormingsfase. Bij goedkeuring plan je de uitvoering door de benodigde acties te bepalen en in te vullen in het actieplan om vervolgens de acties uit te voeren. De A3 methode biedt structuur om een idee tot verbetering goed uit te werken, inclusief het actieplan. Tenslotte evalueer je het resultaat en vier je het succes.

De A3 methode om ideeën uit te werken

lean

Q4All heeft webbased software – de Q4All Excellerator – die speciaal ontwikkeld is om in te zetten voor ideemanagement. De software doet dienst als communicatiemiddel, geeft structuur aan het uitwerken van ideeën en heeft vooral toegevoegde waarde als het ingezet wordt om binnen een team samen te werken aan ideeën. In de tool gebruiken we de A3 methodiek om ideeën uit te werken.
De voortgang van de ideeën wordt mondeling besproken tijdens ideemeetings met het team. Ook de dagstart is een moment om behaalde mijlpalen en successen te delen met collega’s.
Verder is een nieuwsbrief een krachtig communicatiemiddel om medewerkers te informeren over de goede ideeën van collega’s en de behaalde resultaten.

Deel 1: Breng verspilling in kaart

Reageer op dit artikel