nieuws

MCFE opent nieuw tweedehands centrum

Warehousing 1351

MCFE opent nieuw tweedehands centrum

Heftruckfabrikant MCFE gaat vanuit Almere voor heel Europa de vloot van huurtrucks en jong gebruikte trucks coördineren voor dealers.

Vijf jaar geleden trok MCFE de stekker uit de enige, echte heftruckfabriek die Nederland rijk was. Zo’n 500 mensen hadden daar een baan. Alleen het Europees hoofdkantoor voor de merken Mitsubishi en Caterpillar bleef in Almere. Nu komt er weer nieuwe activiteit bij in de nog altijd leegstaande fabriekspanden. Ongeveer 2.500 vierkante meter is vrij gemaakt voor de opslag van huurtrucks en tweedehands machines in het bovensegment. Op termijn gaan hier ook renovatiesworden uitgevoerd.

Veel trucks uit internationale deals

Voor de nieuwe activiteit van MCFE is Marco de Jager aangetrokken als manager. Hij is afkomstig van Liftlease en kent het klappen van de zweep op dit gebied – hij was bij Liftlease zeven jaar lang directeur.

MCFE

Marco de Jager – samen met Annemarie Jorritsma (voormalig burgemeester van Almere) tijdens de opening van het pand

“Van hieruit gaan we support geven aan onze partners in Europa. Vooral met grote internationale deals komen veel inruiltrucks binnen bij diverse dealers. Echt oude trucks gaan direct weg via een ander kanaal, maar jong gebruikte trucks kunnen we op een betere manier verdelen.”
In de opstartfase is in Almere ruimte voor 150 machines, maar op termijn rekent De Jager op 400 – 500 trucks. Reparaties gaan op dit moment via een nieuwe dealer om de hoek van het huidige hoofdkantoor. Dat is Quick Rentals, onderdeel van Offringa, de importeur voor Nederland van het merk Mitsubishi.

Banden aanhalen met dealernetwerk

De nieuwe business lijn is nadrukkelijk bedoeld als support naar de dealers. Voor veel van hen is verhuur en verkoop van jong gebruikt een belangrijk deel van hun inkomstenstroom.
“Dat gaan we niet bij hen weg halen uiteraard. Zij zijn de eigenaar van de truck. Maar we kunnen wel samen met partners in Europa op zoek gaan naar machines van onze eigen merken, die beschikbaar zijn en op die manier voor iedereen een interessante deal realiseren.”
Volgens De Jager is tot nu toe positief gereageerd vanuit de dealers, vooral omdat ze zien dat het hoofdkantoor de banden weer aanhaalt na een verwarrende periode.

Overname van UniCarriers

Onduidelijkheid is er nog wel ten aanzien van de overname van UniCarriers door de moederorganisatie van MCFE in Japan. Vorige week is de nieuwe naam aangekondigd, Mitsubishi Logisnext. Hoe in Nederland de situatie zal zijn – nu en op langere termijn – laat zich nog raden. Wat De Jager betreft is er in Almere volop ruimte om ook de huurvloot en jong gebruikte trucks uit de UniCarriers stal over te hevelen. “Deze panden hier zijn in eigendom, dus waarom niet?”

Reageer op dit artikel