nieuws

Material handling wereld: size matters….meer en meer

Warehousing 1268

Material handling wereld: size matters….meer en meer

De material handling markt stevent af op een toekomst waarin plek is voor een handvol grote partijen met een compleet aanbod. Toyota en Kion leiden de dans voorlopig.

“In deze business telt omvang, omdat je omvang (omzet red.) nodig hebt om te kunnen blijven investeren in R&D en R&D is essentieel.” Dat zei Georg Kirchmayr, ceo TGW tijdens de opening van de Benelux vestiging in Nederland in juni vorig jaar.

Zijn woorden zijn daarna nog vele malen de waarheid gebleken. Consolidatie is een belangrijke trend in de material handling wereld.  Net als robotisering; het hoofdthema tijdens de Material Handling dag dit jaar. Inschrijven/deelname is gratis.

Swisslog, Kuka, Midea

Om maar wat recente overnames te noemen:
Kuka, een Duits bedrijf dat robots produceert voor de auto-industrie, nam in 2014 Swisslog over. Swisslog op zijn beurt lijfde in 2015 de Duitse AGV-producent Grenzebach Automation in. En sinds dit jaar zijn alle bovengenoemde partijen in Chinese handen. Begin dit jaar lijfde het Chinese Midea, producten van huishoudelijke apparatuur Kuka, en dus Swisslog, in.

Lees ook: 10 grootste material handling spelers ter wereld

Jungheinrich, Lalesse en SSI Schäfer

Ook andere spelers staan niet stil. Zo nam SSI Schäfer een groot belang in Ro-ber, fabrikant van portaalrobots. Dematic nam Reddwerks Corporation over. Reddwerks is een innovator op het gebied van Warehouse Execution Software (WES). Jungheinrich nam Mias over, een internationale fabrikant actief in magazijn- en transporttechniek, magazijnkranen en lastopnamemiddelen. Recent lijfde Reesink Lalesse in.

Kion op overnamepad

Wat betreft de consolidatieslag die gaande is: sommigen doen dat hoofdzakelijk op eigen kracht. Anderen slaan de fase van partnerships over en gaan direct het avontuur aan met het binnenboord halen van technologie, kennis van processen en omzet en marktverbreding. Het doel van deze overnames en samenwerkingen: one stop player van formaat te worden. Kion voerde die lijst een jaar lang aan door de overnames van Dematic en Egemin in 2015. Tot begin dit jaar.

Toyota nummer 1 door Vanderlande

Toyota verraste wellicht vriend en vijand door het Nederlandse Vanderlande te kopen. De deal maakte de Japanners in 1 klap de grootste material handling speler ter wereld. Met de overname van Vanderlande (ruim 1 miljard euro omzet) stijgt het aandeel material handling binnen het Toyota concern TICO naar 50 procent, wat neerkomt op een omzet van bijna 9 miljard euro op jaarbasis.

Top 20 material handling spelers

Wanneer intern transport niet wordt meegerekend, ziet de lijst met topspelers er overigens heel anders uit. Daifuku en Schäfer Systems International (SSI) blijven de industrie leiden. Daifuku rapporteerde in 2016 een omzet van 2,9 miljard dollar, een stijging van 7,3% sinds 2015. Dematic, onderdeel van Kion, staat stevig op plek 3. Murata en Vanderlande, overgenomen door Toyota, sluiten de top 5.

Robots staan centraal

Maar hoe zien die gerobotiseerde dc’s er straks uit? Over welk type dc praten we eigenlijk? Wat kunnen robots vandaag de dag? Hoe slagen we er in om mensen en robots als collega’s te laten samen werken met een tot nu toe ongekende performance?
Dit en andere vragen vormen de rode draad tijdens de Material Handling dag 2017.

Reageer op dit artikel