nieuws

Hulp voor stapelaars om ongevallen voor te zijn

Warehousing 1776

Hulp voor stapelaars om ongevallen voor te zijn

Niet alleen voor heftrucks maar ook voor magazijntrucks zoals stapelaars heeft Linde een specifiek veiligheidssysteem ontwikkeld om het kantelgevaar voor te zijn.

Magazijnmedewerkers die het laadvermogen van een elektrische stapelaar verkeerd inschatten, nemen een groot risico. Daarom levert Linde op de betreffende magazijntrucks als optie een systeem, dat signaleert wanneer er een kantelgevaar is, of wanneer de chauffeur dreigt te gaan rijden met een geheven last, dan wel de disselboom in een scherpe hoek heeft staan.

Vervolg op safety pilot

Normaal gesproken moeten medewerkers in staat zijn om aan de hand van het lastdiagram op de truck vast te stellen of heffen tot een meter of vijf van de betreffende last verantwoord is. Maar dat is theorie in veel gevallen. In de praktijk komt daar weinig van terecht. Vandaar dat fabrikanten als Linde zoeken naar ondersteunende systemen om de veiligheid te bevorderen en daarmee de kans op schade te verminderen. Al eerder introduceerde Linde de safety pilot voor vorkheftrucks. Nu is er een variant voor magazijntrucks.

Activeren en deactiveren

Een groot gekleurd display toont de relevante informatie over het laadvermogen. Aan de ene kant het daadwerkelijke gewicht dat op de lepels ligt, aan de andere kant de huidige en maximaal toegestane hefhoogte. Daarnaast waarschuwt het systeem de bestuurder zodra de mast bijna het maximale laadvermogen heeft bereikt. In dat geval verschijnt er een geel waarschuwingssymbool op het display terwijl er een alarm afgaat.
Als de bestuurder toch de lading blijft heffen, schakelt het systeem de heffunctie uit om een situatie waarin de veiligheid in het geding komt te voorkomen. Er verschijnt eveneens een waarschuwing op het display, die aangeeft dat de maximale laadcapaciteit overschreden is. Nu kan de bestuurder de mast niet verder heffen. Hij kan hem alleen laten zakken.
Om echter situaties uit te sluiten waarin de mast bijvoorbeeld klem raakt met de lading in het rek meters boven de grond, kan het slotsysteem worden gedeactiveerd. Om dit te doen moet de bestuurder de waarschuwing expliciet bevestigen. Daarnaast verschijnt er een rood symbool op het display en wordt er herhaaldelijk een geluidssignaal afgespeeld om hem eraan te herinneren dat de maximale laadcapaciteit is overschreden.

Meer over masten en kantelgevaar

Reageer op dit artikel