nieuws

Welke logistieke hotspot gaat circulair? – (Video)

Warehousing 1138

Welke logistieke hotspot gaat circulair? – (Video)

Loopt de trend van XXL dc’s alweer naar een eind? Vereist de opkomst van circulaire economie juist kleinschalige operaties? Distributie en dus de bouw van logistiek vastgoed is volop in beweging, zo bleek tijdens de tweede Summit Logistieke Hotspots.

Vorige week zaten ruim honderd deelnemers bij elkaar in een zojuist opgeleverd dc in Dordrecht voor de tweede Summit Logistieke Hotspots. Drie panelleden, Jeanet van Antwerpen (Schiphol Area Development Company (SADC), Bart Kuipers (haveneconoom aan de Erasmus Universiteit) en Kees Verweij (Buck Consultants International), gingen in discussie over de invloed van circulaire economie op logistieke bedrijventerreinen en vastgoedprojecten. Daar bleef het niet bij. Want is de opkomst van enorme (XXL) dc’s een tijdelijke trend, waarop een veel fijnmaziger distributieconcept gaat volgen? En wat te denken van de Zijderoute, waarmee China de (logistieke) wereld wil gaan veroveren?

‘Interesse vanuit buitenland is groot’

“Ik vraag me af welke logistieke hotspots in staat zijn om op termijn klimaatneutraal te zijn.” Verweij verwees naar de uitgesproken ambities van de Rotterdamse haven. “De logistieke hotspots in Nederland zijn qua omvang overzichtelijk genoeg om dat in onderlinge samenwerking met de betrokken partijen op te pakken. Ik wil u graag uitdagen om deze ambitie op te pakken.”
Verder wees Veweij op de enorme interesse vanuit binnen- en buitenland voor logistiek vastgoed. “Ondanks dat de prijzen in vergelijking met andere landen in Europa relatief hoog zijn.”

‘Circulair vereist fijnmazige distributie’

Jeanet van Antwerpen vertelde over de zes business parken die rond Schiphol en Amsterdam in ontwikkeling zijn. “Voor vier parken is een circulair inrichtingsplan opgesteld. Eén daarvan is zelfs een stuk goedkoper, dan dat we dat regulier hadden gedaan. Circulair hoeft niet duurder te zijn, dat is een veelgehoord misverstand.”
Het gevolg van de circulaire economie, die volgens Van Antwerpen overal zichtbaar aan het worden is, zal zijn dat er behoefte ontstaat aan meer fijnmazige distributie. “Dat geldt overigens ook voor e-commerce leveringen in stedelijk gebied. Daardoor wordt het allemaal niet eenvoudiger. Ik merk wel dat bedrijven zich graag laten uitdagen om zichzelf opnieuw uit te vinden.”

‘Rotterdam raakt achterland kwijt’

Over grootschaligheid en de uitdagingen op de arbeidsmarkt zei Bart Kuipers, dat Nederland daar moeite mee heeft. “Amazon bouwt een dc in Londen waar 12.000 mensen gaan werken. Dat is een droomproject voor Rotterdam of voor Moerdijk. Maar ik zie het niet gebeuren. Meebewegen met de grote nieuwe aanbieders is een brug te ver.”
Ook de Chinese plannen om de Zijderoute – over spoor naar Europa – maakt Kuipers zich zorgen. “Rotterdam raakt daarmee zijn natuurlijke achterland kwijt. Er wordt nog wat lacherig over gedaan. Maar ze investeren heel veel geld om dit mogelijk te maken. Dit zijn significante ontwikkelingsprojecten.”

Reageer op dit artikel