nieuws

Forever Direct zet volgende stap met WMS

Warehousing 1096

Forever Direct zet volgende stap met WMS
René van den Elsen

WMS moest kunnen meegroeien. Dat was vanaf het begin de eis van Forever Direct. De komende vijf jaar moet het standaard pakket zich bewijzen.

Het is niet voor het eerst dat Forever Direct zijn verhaal komt doen op de WMS-dag. In 2012 opende de leverancier een nieuw distributiecentrum op Bedrijvenpark Borchwerf in Oud-Gastel (Roosendaal) voor de distributie van aloë vera producten naar 93 landen in Europa, het Midden-Oosten en Afrika richting ongeveer 500.000 zelfstandige wederverkopers. Dat gaat niet alleen vanuit een inmiddels volop functionerend dc, maar ook met compleet vernieuwde ICT.

VAL activiteiten in WMS

Martin Zegers, directeur van het dc, ondervond dat de supply chain te complex was en vertragend werkte. Manhattan Associates leverde een complete supply chain software oplossing met uitgebreide WMS functionaliteit. Daarmee zijn inmiddels aansprekende resultaten geboekt, die Zegers tijdens de WMS-dag zal toelichten. Met name de VAL (Value Added Logistics) activiteiten zoals labellen en het samenstellen van eindproducten met meerdere componenten, heeft Forever Direct veel voordeel gebracht.
Het distributiesysteem dat het bedrijf toepast is heel erg vergelijkbaar met dat van e-commercebedrijven, die fijnmazig moeten distribueren. Labelling van producten is ook een vraagstuk om meerdere redenen, zoals de regels die binnen Europa gesteld worden aan gezondheidsproducten.

Snel update realiseren

Vrij recent heeft Forever Direct in zeer korte tijd een upgrade van het WMS doorgevoerd. Dankzij de minimale hoeveelheid maatwerk, konden de IT specialisten met weinig inspanning het systeem al na een paar jaar behoorlijk vernieuwen. “Belangrijk voor een succesvolle implementatie van WMS is, dat je als gebruiker zelf in staat moet zijn om de configuratie te kunnen aanpassen, zonder terug te vallen op de leverancier”, laat Pieter van den Broecke van Manhattan Associates weten in het webinar voorafgaand aan de WMS-dag. “Zo kun je snel inspelen op veranderingen die zich voor doen. Meer dan ooit is vandaag de dag de consumentbeleving van groot belang voor het succes van een onderneming. Daar moet je als logistieke organisatie heel erg bewust van zijn.”

Selecteer toekomstgericht

René van den Elsen is WMS expert en gaf eveneens zijn visie tijdens het webinar. “Het grote verschil wat ik zie ten aanzien van WMS is, dat vroeger een WMS werd geselecteerd op de actuele situatie. Tegenwoordig kijken bedrijven veel meer naar de toekomst. Want zo’n pakket gaat pakweg vijftien jaar mee. In het verleden zaten bedrijven vast aan een behoorlijk rigide systeem. Nu kun je kiezen voor een WMS dat zich gemakkelijk laat aanpassen en vernieuwen. Vertrouw op standaard. Als je veel maatwerk hebt toegevoegd, moet je dat met iedere update opnieuw programmeren. Dat maakt het duur en lastig. Dus zien bedrijven er vaak maar van af. En dat is jammer.”

Reageer op dit artikel