nieuws

Bol.com wil zelf kunnen versnellen met WMS

Warehousing 2119

Bol.com wil zelf kunnen versnellen met WMS
Harm Jans

Het was de belangrijkste reden om tot selectie van een WMS pakket over te gaan. Zelf als webshop het tempo bepalen. Vooruitlopend op het nieuwe pand werkt bol.com alvast met een nieuw WMS.

Bol.com deed uitvoerig onderzoek – onder andere op eerdere edities van de WMS-dag – naar de beschikbare WMS oplossingen voor de specifieke wensen, die de online winkel heeft. Bijna twee jaar geleden ging het bedrijf in zee met de Franse leverancier Hardis Groupe, die het pakket Reflex al een paar keer succesvol in een e-commerce omgeving wist te implementeren.

Zelf WMS pakket selecteren

In Waalwijk is het nieuwe fulfilmentcentrum van bol.com in volle gang. Naar verwachting verhuist de operatie dit jaar naar het nieuwe gebouw. De dagelijkse operatie blijft in handen van Docdata (Ingram Micro inmiddels). Daarbij wil bol.com zelf meer grip te hebben op het e-fulfilment traject. Vandaar dat de webwinkel intensief om zich heen keek naar een pakket, dat optimaal aansloot bij datgene wat bol.com wil.

Agile/scrum aanpak toepassen

Harm Jans werkt al een jaar of tien voor bol.com en is verantwoordelijk voor het implementatietraject van Reflex. “Dit is het moment om deze stap te zetten en meer controle te kijgen. We willen waar mogelijk extra versnellen en direct op een agile/scrum manier kunnen inspelen op veranderingen. Ook met andere ICT oplossingen doen we dat.”

Basis WMS is beter dan zelf maken

Logistiek is heel belangrijk in het innovatieve, onderscheidend vermogen in de markt. Jans vindt dat bol.com zelf het tempo van ontwikkeling moet kunnen bepalen. Jans: “Dat stelt je voor de vraag: wil je zelf een pakket ontwikkelen of gebruik gaan maken van een bewezen oplossing, waar je zelf heel veel aan kunt vernieuwen en toevoegen. Wij hebben voor dat laatste gekozen, omdat de basis van de WMS functionaliteit best complex is. De kern van Reflex voldoet aan wat we willen.”

Tot in de kern e-commerce

Niet veel WMS pakketten kunnen bieden wat bol.com wil, vindt Jans. Hij wijst op het hoge ordervolume met weinig items per order, de mogelijkheid om op itemniveau te picken en vooral de snelle verwerking van een enorme datastroom. “Zeker niet alle WMS systemen kunnen dat. Veel pakketten hebben een heel andere achtergrond, bijvoorbeeld gericht op winkeldistributie. Diverse leveranciers hebben we de doorgroei gemaakt naar e-commerce, maar ik ken maar een paar partijen die de online belevering goed tot in de kern van hun systeem hebben doorgebouwd.”

Testen in bestaande situatie

Samen met engineers van Docdata, het bedrijf dat straks dagelijks met Reflex moet gaan werken, maar ook met de WMS specialisten van Hardis, zit bol.com zeer regelmatig om tafel om de plug-ins als maatwerk te ontwikkelen. “Die samenwerking is echt super. Bij bol.com hebben we 350 ICT-ers rond lopen, Hardis heeft 700 mensen in dienst. Dus er is veel slagkracht om te ontwikkelen.”
Het resultaat van de inspanning wordt nu uitgebreid in de dagelijkse praktijk getest op een Docdata locatie aan de Van Harenweg. Daar bevinden zich de grote en zware artikelen uit het enorme bol.com assortiment, zoals keukentrappen, barbecues en speelmeubilair voor in de tuin. “Hier kunnen we iedereen uitvoerig kennis laten maken met het WMS en zien hoe het systeem zich houdt in de praktijk. Straks bij de verhuizing naar een compleet nieuwe omgeving is dat dan alvast een zorg minder.”

Reageer op dit artikel