nieuws

Segro combineert klein en groot in nieuw logistiek park bij Schiphol

Warehousing 2022

Segro combineert klein en groot in nieuw logistiek park bij Schiphol

Logistiek vastgoed ontwikkelaar en investeerder Segro is gestart met de realisatie van een eigen logistiek bedrijvenpark bij Hoofddorp op een steenworp afstand van luchthaven Schiphol. Op het Segro Park Amsterdam Airport (SPAA) wil het Britse vastgoedbedrijf volgens eigen zeggen gefaseerd een mix aan grote en flexibele kleine distributie-units realiseren.

Met een exclusieve Launch Event in jaren 20 stijl op de bouwplaats kregen de genodigden gisteren een inkijk in de plannen van het Britse Segro met SPAA bij Hoofddorp. Begin dit jaar is de logistiek vastgoedontwikkelaar op dit nieuwe logistieke bedrijvenpark, dat een totale omvang heeft van 250.000 vierkante meter, gestart met de bouw van een duurzaam distributiecentrum van 30.000 vierkante meter, waarvan de eerste 10.000 vierkante meter begin deze zomer wordt opgeleverd.

Duurzaam logistiek bedrijvenpark

Het distributiecentrum, dat Hercuton bouwt, verrijst op bedrijventerrein De Hoek Noord, dat ingeklemd tussen de Schipholspoorlijn en de A5 ligt. Deze eerste fase, zo werd gisteren duidelijk, is voor Segro de opmaat naar een nieuw omvangrijk duurzaam logistiek bedrijvenpark.

Eerste ontwikkeling Segro sinds 2009

Bovendien is de realisatie van dit logistieke bedrijvenpark de eerste grote ontwikkeling voor Segro in Nederland sinds 2009. Het dc, waar momenteel aan gewerkt wordt, is de eerste 10 procent van het bedrijvenpark dat uiteindelijk gerealiseerd wordt. “Het is voor ons belangrijk de komende jaren verder te groeien op deze plek aangezien Nederland als Gateway to Europe fungeert en waarbij mainport Schiphol een belangrijke rol speelt”, stelde Tijs Derison, directeur Segro Benelux tijdens zijn openingsspeech gisteren.

Veel loading docks

Het komende jaar wil de ontwikkelaar volgens Derison ook al beginnen met de ontwikkeling van de tweede fase van het 25 hectare grote terrein. “In die fase gaan we kleinere units bouwen van tussen de 1.500 en 10.000 vierkante meter. Waar we naar toe willen is dat we op dit bedrijvenpark in de toekomst grootschalige distributiecentra van tussen de 10- en 30.000 vierkante meter gaan combineren met kleinere flexibele units met veel loading docks en een vrije hoogte van 12,2 meter geschikt voor bijvoorbeeld luchtvracht afhandeling maar ook last mile-deliveries van deze vracht in de regio Amsterdam. We zien in de gebruikersmarkt dat er een groeiende behoefte is naar dit type opslaglocaties mede ook onder invloed van de groeiende e-commerce-markt.”

Nieuwe huurder in aantocht

Die combinatie maakt het bovendien interessant voor uiteenlopende bedrijven om zich te vestigen op dit bedrijventerrein. Segro richt zich voor mogelijke huurders met name op luchtvrachtgerelateerde logistiek dienstverleners en pakketvervoerders. Derison kon gisteren overigens nog niet prijsgeven of er al huurders zijn voor de eerste fase van de nieuwbouw. “We bouwen nu voor de markt uit, zodat we kunnen meebewegen met de huidige economische groei en klaar zijn voor ontwikkelingen in de nabije toekomst. We verwachten overigens binnen aanzienlijk tijd een nieuwe huurder bekend te kunnen maken die zich gaat vestigen in de eerste fase.”
Over de huurprijzen per vierkante meter stelde Derison gisteren dat die afhangen van de looptijd van de huur en de specifieke eisen van een huurder. “Voor de kleinere units rond de 70 en 75 euro en voor de grotere units is de huur ongeveer 70 euro per vierkante meter. Dat is overigens indicatief en hangt ook af van de duur van de huur.”

Zonnepanelen en WKO-installaties

De gebouwen op SPAA worden bovendien zeer energiezuinig ontworpen. Zo worden er zonnepanelen op het dak geplaatst en worden de loodsen voorzien van een warmte koudeopslag. Dit is een methode om energie in de vorm van warmte of kou op te slaan in de bodem. De energie uit de WKO wordt gebruikt om het distributiecentrum te verwarmen of te koelen. Door al deze maatregelen krijgt de locatie straks het BREEAM-certificaat excellent.

Crisis hield ontwikkeling tegen

Het definitief tot ontwikkeling brengen van de locatie bij luchthaven van Schiphol duurde maar liefst tien jaar. Derison: “Daar zijn allerlei redenen voor. We hadden te maken met lange bouwvergunning- en bestemmingsplanprocedures. De economie viel bovendien niet mee in de fase tussen 2008 tot en met 2012. Bovendien moet je dit type panden voor de markt uitbouwen. Huurders kunnen niet negen tot twaalf maanden wachten. Die willen binnen drie tot zes maanden in een pand zitten. In de crisis was de markt hier niet klaar voor nu het goed gaat wel. Al met al heeft het langer geduurd dan we wilden maar het resultaat is er nu wel naar.”

Reageer op dit artikel