nieuws

Raad Alphen aan den Rijn steunt plan nieuw dc Nedcargo

Warehousing 1746

Niets lijkt de bouw van het nieuwe distributiecentrum van Nedcargo bij containerhaven Alpherium in Alphen aan den Rijn in de weg te staan. Een meerderheid van de gemeenteraad heeft deze week besloten dat eind deze maand wordt ingestemd met het nieuwbouwplan.

Raad Alphen aan den Rijn steunt plan nieuw dc Nedcargo

De website Studio Alphen meldt dat het plan voor de nieuwbouw van verantwoordelijk wethouder Gerard van As (Nieuw Elan) pas een raadsmeerderheid krijgt als hij kan aantonen dat het dc 250 nieuwe banen oplevert, meldt de lokale nieuwswebsite Studio Alphen woensdag.

Hefbruggen gaan niet vaker open

Dat argument vindt een aantal politieke partijen nog onvoldoende onderbouwd, bleek tijdens de gemeenteraadscommissievergadering deze week. In oktober had oud-LPF’er Van As nog geen meerderheid, omdat de gemeenteraad een onderzoek eiste naar eventuele extra openingen van de hefbruggen over rivier De Gouwe in Boskoop en Waddinxveen en de toenemende verkeersdrukte op wegen in en rond Alphen aan den Rijn. De uitkomst van een milieueffectenrapportage (MER) bevestigde het geschetste beeld van Nedcargo: de hefbruggen gaan niet vaker open als de logistiek dienstverlener het distributiecentrum laat bouwen.

Nedcargo: Energieneutrale supply chain

Op dit moment varen de schepen van Nedcargo ‘vol’ met lading exportbier van Heineken naar Rotterdam en weer ‘leeg’ terug naar Alphen aan den Rijn. In de plannen van Nedcargo moeten de lege schepen moeten gevuld gaan worden met levensmiddelen, die vervolgens via het distributiecentrum vervoerd worden naar winkels. Dat scheelt volgens Nedcargo, dat streeft naar een energieneutrale (Wasteless Supply Chain) supply chain in 2020, 10.000 vrachtwagens per jaar. Tot extra brugopeningen zou dat niet leiden, omdat de goederen voor het distributiecentrum verscheept gaan worden in de lege schepen die nu toch al varen.

Effecten op wegennet zijn nauwelijks merkbaar

De geplande nieuwbouw zorgt er wel voor dat er straks veel meer verkeer gaat rijden van en naar het distributiecentrum. “De effecten op het omliggende hoofdwegennet zijn niet of nauwelijks merkbaar. Bij de projecten, die in voorbereiding zijn, zoals vervanging Steekterbrug en N207-zuid, wordt rekening gehouden met de ontwikkeling van Steekterpoort II’, concludeerde het onderzoeksbureau Goudappel Coffeng in een rapport dat begin deze maand werd gepresenteerd.

Dc over drie jaar operationeel

Het nieuwe zes hectare grote en vijftien meter hoge duurzame distributiecentrum verrijst op bedrijventerrein Steekterpoort II, naast de N11 tussen containerhaven Alpherium, waar Nedcargo ook de exploitant van is, en moet over ongeveer drie jaar in gebruik worden genomen.

Uitbreiden naar 60.000 vierkante meter

In eerste instantie zal worden begonnen met een dc van 40.000 vierkante meter dat eventueel is uit te breiden naar 60.000 vierkante meter. Door de uitkomst van de MER hoeft wethouder Van As zijn plannen niet aan te passen van een meerderheid van de gemeenteraad.

Reageer op dit artikel