nieuws

Operational excellence in logistiek stijgt in populariteit

Warehousing 2603

Operational excellence in logistiek stijgt in populariteit

De meeste logistieke bedrijven zijn 5 tot 10 jaar bezig met de toepassing van operational excellence. Ook veel bedrijven zijn korter bezig, pas 1 tot 5 jaar. Dit laat zien dat operational excellence aan populariteit wint.

Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van implementatiebureau UNC Plus Delta, dat Ravi Sewbaransingh van Hogeschool Rotterdam voor hen uitvoerde. Deze keer is een pilot gehouden onder 41 bedrijven in de sector logistiek en transport en is specifiek gekeken naar de toepassing van operational excellence in de logistiek.

Bedrijfsdoelen halen

Operational Excellence, dat voor de toepassing ook wel bekend is onder de namen Continuous Improvement of Lean, wordt vooral ingezet voor het reduceren van kosten en het verhogen van de kwaliteit van het product of proces. Daarnaast vinden de respondenten ook het verhogen van de klanttevredenheid en efficiëntie belangrijk. Operational excellence is een manier om strategische bedrijfsdoelen te behalen.

Visie

Om de visie op operational excellence te verwezenlijken kiezen bedrijven diverse aanpakken. De tools en methodieken die het meest worden gebruikt zijn Lean, 5S en Kaizen die dan vervolgens in bijna 60 procent van de gevallen bedrijfsbreed wordt ingezet en het vaakst wordt toegepast op de afdelingen productie, warehouse, supply chain en inkoop.

Externe hulp

Bij de helft van de bedrijven wordt 1 tot 5 FTE ingezet voor de toepassing van operational excellence. Het budget is vaak niet vastgesteld of onduidelijk. 35 procent werkt met een centraal verbeterteam. Ruim 40 procent schakelt externe hulp van consultants in.

Succesfactoren

Verhoogde klanttevredenheid wordt door 45 procent gezien als key indicator voor het succes van het operational excellence programma. In alle gevallen wordt een operational excellence programma gezien als succesvol. Wat beter kan bij operational excellence programma’s is het vastleggen van de ‘lessons learned’. Dat geeft 45 procent van de respondenten aan. De beschikbare tijd kan ook beter, vindt 40 procent.

Best practices

Het onderzoek laat een aantal best practices van bedrijven zien. Uit de data blijkt dat bedrijven met een redelijk volwassen cultuur op het gebied van operational excellence de betere resultaten boeken. Bedrijven die de kwaliteit verhogen rapporteren ook een stijging in de klanttevredenheid. Daarnaast rapporteren alle bedrijven die de orderdoorlooptijd reduceren kostenbesparingen en een stijging in de klanttevredenheid. Om deze resultaten te bereiken worden verschillende tools en methodieken gecombineerd, passend bij de bedrijfssituatie.

Download hieronder het volledige onderzoeksrapport

Masterclass Operational Excellence

Wilt u meer weten over met welke tools en technieken u uw bedrijf of instelling kunt transformeren naar een organisatie waarin klantwaarde centraal staat? Logistiek organiseert samen met Nyenrode Business Universiteit een vierdaagse Masterclass Operational Excellence waar naast de belangrijkste tools en technieken topsprekers u meenemen naar best-in-class practises.

Masterclass Operational Excellence

Reageer op dit artikel