nieuws

Wehkamp: “74 miljoen orders op jaarbasis is haalbaar”

Warehousing 2825

Wehkamp: “74 miljoen orders op jaarbasis is haalbaar”

Het distributiecentrum van Wehkamp.nl is sinds februari volledig operationeel. Het volledige geautomatiseerde dc verwerkt nu 32 miljoen items per jaar, maar die output kan stijgen naar 74 miljoen orders, verzekerde Andries van Daalen programmadirecteur van RFS Holland Holding, de moedermaatschappij van het online warenhuisconcern.

Van Daalen maakte deze prognose dinsdag tijdens één van de parallelsessies op het E-commerce & Logistiek-congres in Almere, waarin hij inging op de laatste ontwikkelingen rondom het geautomatiseerde dc in Zwolle dat vorig jaar september werd geopend door Koning Willem-Alexander. “Die 74 miljoen is haalbaar als we het dc gaan uitbreiden op de drie hectare grond die nog beschikbaar is aan de zuidzijde van het pand.” Dit kavel geeft volgens Van Daalen Wehkamp.nl de ruimte om het OSR-shuttle systeem van Knapp, dat het hart vormt van de warehouse-operatie, nog verder uit te bouwen. “Aan de voorkant van het pand is er bovendien ruimte voor extra pickstations. In het gebied van de verpakkingslijnen en het gebied waar we ook retouren binnen, hebben we bovendien nu veel overcapaciteit. Die hebben we nodig bij groei want die genereert nog meer retouren en extra behoefte aan verpakkingscapaciteit dankzij het groeiende volume.”

Uitbreiding huidige dc

Van Daalen wilde niet zegen wanneer het 56.000 vierkante meter grote Wehkamp.nl dc, met op dit moment 300.000 verschillende sku’s, wil gaan uitbreiden. “We kunnen in het huidige dc het OSR-shuttle systeem met drie gangen uitbreiden, waardoor we onze capaciteit met 17 procent kunnen verhogen. Ook kunnen we op zaterdag gaan werken – wat nu nog niet gebeurd – en 24/7-diensten draaien. Daar zouden we maar zo naar toe kunnen gaan mede door het feit dat ons assortiment zich steeds meer aan het verbreden is.”

Wehkamp: retourpercentage 30 procent

Ook ging Van Daalen nog in op het retourenpercentage bij Wehkamp.nl. “Van de 200.000 goederen die we op een dag versturen krijgen we 30 procent binnen 14 dagen retour met andere woorden 60.000 artikelen en dat zijn met name fashion-artikelen. Retouren is een apart onderdeel van onze totale logistiek, waarbij we er voor zorgen dat het in rekening gebrachte bedrag binnen een week is gecrediteerd bij de consument.”

Verhuizing duurde 5 maanden

De uiteindelijk verhuizing van Dedemsvaart naar Zwolle nam uiteindelijk zo’n 5 maanden in beslag. Sinds februari is het nieuwe dc volledig operationeel. Van Daalen met gevoel voor understatement: “In die periode hebben we 3 miljoen producten verhuisd en ik kan je zeggen dat waren ‘een paar vrachtwagens’.”

Levering uit 2 magazijnen

Tijdens de verhuizing werd geleverd uit zowel Dedemsvaart (waar Wehkamp.nl 9 magazijnlocaties had, red.) en Zwolle. “Het kon dus voorkomen dat klanten tijdens de nieuwbouw pakketjes kregen aangeleverd aan huis die op twee verschillende magazijnlocaties zijn ingepakt, overigens wel tegelijkertijd. Dat was voor ons een dure operatie, aangezien we met onze partner DHL een afspraak hebben dat we hen per pakket betalen. Voor ons was het dus zaak om deze situatie zo snel mogelijk te beëindigen, maar desalniettemin heeft het toch 5 maanden geduurd.”

Problemen software

Sinds februari heeft Wehkamp vijf keer niet de belofte kunnen waarmaken dat morgen niet uitgeleverd kon worden, maar overmorgen want er was een probleem. “Dat lag in de meeste gevallen aan de software-kant of aan de bovenliggende systemen, meer dus aan hardware-kant want die draait wel.”

Reageer op dit artikel