nieuws

Venlo-Venray opnieuw Logistieke Hotspot van Nederland

Warehousing 7204

Regio Venlo-Venray is wederom uitgeroepen tot dé Logistieke Hotspot nummer 1 van Nederland. De uitslag van de jaarlijkse Logistieke Hotspot verkiezing werd gisteren bekendgemaakt tijdens de eerste Strategische Summit Logistieke Hotspots van Logistiek Magazine in het voormalige dc van V&D in Nieuwegein. West-Brabant en Tilburg eindigden op respectievelijk de tweede en derde plaats.

Venlo-Venray opnieuw Logistieke Hotspot van Nederland

Regio Venlo-Venray is sinds de start van de logistieke hotspot verkiezing in 2006 maar liefst negen keer uitgeroepen tot logistieke hotspot nummer 1 van Nederland. In 2008, 2009 en 2012 ging de eer naar West-Brabant. Opmerkelijk dit jaar is dat de verschillen in de traditionele top drie – in tegenstelling tot vorig jaar – erg klein waren. Het was een nek-aan-nekrace. Met slechts een miniem enkele punten verschil werden West-Brabant en Tilburg-Waalwijk tweede en derde. Alleen op de vraag waar het best een Europees distributiecentrum te vestigen, was Venlo-Venray veruit koploper. Tilburg-Waalwijk daarentegen gooide hoge ogen waar het gaat om de beste logistieke hotspot voor vestiging waar het gaat om e-fulfilment-activiteiten.

Regionaal gedragen visie

Stephan Satijn, wethouder economische zaken van de gemeente Venlo, Jan  Loonen, wethouder economische zaken van Venlo en Ron Kuypers van SMAR Logistics Centre Venlo namen gisteren in het voormalige dc van V&D in Nieuwegein namens de regio Venlo-Venray de prijs behorend bij de titel van Logistieke Hotspot van het Jaar in ontvangst. Satijn stelde in zijn eerste reactie dat ‘in elk geval visie belangrijk’ en dat die ook nog eens regionaal gedragen wordt en gezamenlijk met alle betrokken partijen ontwikkeld is. “Je moet natuurlijk geschikte kavels hebben en goede intermodale verbindingen. Maar dit is niet voldoende. Grote logistiek dienstverleners maken hun keuze op basis van het totaalplaatje. Laten we niet vergeten dat het niet de gemeenten zijn die besluiten over vestigingen. Dat doen de ondernemers zelf. Logistiek is ingebed in het DNA van onze regio, dus bij ons komen ze in een gespreid bedje”, aldus Satijn.

Bedrijven gemeenschappelijk belang

‘Minstens zo belangrijk’, zo stelde ambtgenoot Loonen, ‘is dat in onze regio het logistieke bedrijfsleven zich goed heeft georganiseerd. De bedrijven zijn elkaars concurrenten, maar beseffen heel goed dat ze gemeenschappelijke belangen hebben. SMART LCV is voor ons daarbinnen een belangrijke gesprekspartner, met veel initiatief op alle fronten. Er is veel dynamiek hier.”

Europese logistieke hotspot

Ron Kuypers (bestuurslid van SMART LCV) stelde op zijn beurt na de prijsuitreiking na afloop van de Logistieke Hotspot Summit: “Gemeenten en provincie onderkennen het economische belang van onze bedrijfstak. Ze denken graag met ons mee. Over de belangrijke strategische onderwerpen hebben we intensief overleg en we merken ook dat er iets gedaan wordt met onze inbreng. Ook zien we dat in Europees verband terug want onlangs is de regio Venlo-Venray door het gerenommeerde Eyefortransport ook uitgeroepen tot beste Europese vestigingslocatie voor Europese distributiecentra.”

Criteria hotspots

De hotspot ranglijst is dit jaar weer bepaald aan de hand van een panel van 35 experts (afkomstig uit de logistiek vastgoed ontwikkeling, makelaardij, logistieke consultancy, logistieke dienstverlening en verladende partijen) die de verschillende logistieke hotspots aan de hand van zes criteria hebben beoordeeld. De deskundigen vergeleken maar liefst 28 logistieke hotspots van Nederland op basis van de criteria: beschikbaarheid grond en panden, infrastructuur, bereikbaarheid, medewerking overheden, beschikbaarheid personeel en opleidingen en inzetbaarheid en motivatie medewerkers. Per criterium konden de panelleden dit jaar voor het eerst via een online-enquête een top-10 opgeven van best presterende logistieke hotspots.

Nek-aan-nek race

Winnaar Venlo-Venray scoorde uiteindelijke de meeste stemmen. Opmerkelijk is dat de Noord-Limburgse regio alleen de meeste stemmen veroverde op het criterium bereikbaarheid. Bij de criteria beschikbaarheid bouwgrond en geschikte panden en aanwezigheid van goede infrastructuur  kreeg de top-3  exact evenveel stemmen van het panel. Het verschil tussen de nummers twee en drie is bovendien minimaal. Met vier stemmen meer eindigde West-Brabant uiteindelijk (wederom) op de tweede positie. Een positie die de vorige twee edities van de hotspot verkiezing werd ingenomen door Tilburg-Waalwijk. De regio Oss-Veghel-‘s-Hertogenbosch eindigde dit jaar op een verdienstelijke vierde plaats met overigens aanzienlijk minder stemmen dan nummer drie Tilburg-Waalwijk.

Bekendmaking tijdens Summit

Voor het eerst dit jaar vond de bekendmaking van de Logistieke Hotspot van het jaar niet plaats in de regio van de winnaar, maar tijdens de eerste Strategische Summit Logistieke Hotspots. De goed bezochte summit, eveneens een initiatief van Logistiek Magazine, werd gehouden in het voormalige distributiecentrum van V&D in Nieuwegein, waar WDP Nederland eigenaar van is. Centraal thema van de bijeenkomst was locatiekeuze en de dilemma’s daaromtrent die de revue passeerden tijdens rondetafeldiscussies verdeeld over twee rondes.

Poster Logistieke kaart

De poster Logistieke Kaart van Nederland wordt meegezonden met het juninummer van Logistiek Magazine. Nog geen abonnee? bekijk de optie. In het juninummer volgen meer nieuws en achtergronden over de tiende editie van de Logistieke Hotspot verkiezing en de summit in Nieuwegein.

Bekijk hieronder de volledige uitslag van de Logistieke Hotspots verkiezing van 2016:

  1. Venlo-Venray
  2. West-Brabant (Breda-Roosendaal-Bergen op Zoom-Moerdijk)
  3. Tilburg-Waalwijk
  4. Oss-Veghel-‘s-Hertogenbosch
  5. Eindhoven-Helmond
  6. Schiphol
  7. Arnhem-Nijmegen
  8. Rivierenland (Tiel-Geldermalsen)
  9. Zuid-Limburg (Maastricht-Heerlen-Sittard-Geleen)
  10. Twente (Almelo-Hengelo-Enschede)
  11. Utrecht (Lage Weide)-Nieuwegein-Vianen
  12. Maasvlakte I en II
  13. Rotterdam-Nieuw Reijerswaard
  14. Keyport Midden Limburg (Roermond-Weert)
  15. Zwolle-Kampen-Meppel
  16. Liemers (Duiven-Westervoort-Zevenaar-‘s-Heerenberg)
  17. Noordzeekanaalgebied (havengebied Amsterdam-Westas)
  18. Almere-Zeewolde
  19. A12 Corridor (Lansingerland-Zoetermeer-Zuidplas-Waddinxveen)
  20. Vlissingen-Terneuzen
  21. Drechtsteden
  22. Heerenveen-Drachten
  23. Stedendriehoek (Apeldoorn-Deventer-Zutphen)
  24. Emmeloord-Lelystad
  25. Delfzijl-Eemshaven
  26. Dryport Emmen-Coevorden
  27. Hoogeveen
  28. Alkmaar-Enkhuizen

 

Reageer op dit artikel