nieuws

Eigen show Linde over trends en trucks

Warehousing 1845

Eigen show Linde over trends en trucks

Net als twee jaar geleden heeft Linde geen zin om te wachten op de CeMAT beurs eind deze maand. Het heftruckmerk houdt deze en komende weken een eigen event World of Material Handling in Offenbach om klanten te informeren over trends en productontwikkelingen. Nieuw in het assortiment: de Optipick, de Roadster en de New Rider.

De show van Linde biedt een breed palet van productpresentaties, voordrachten en animaties. Op een oud fabriekscomplex van 12.000 vierkante meter ging maandag het evenement van start met als hoofdthema ‘Linked Perspectives’. “Onze wereld verandert nu snel. Alles draait om systeemintegratie en dataverwerking”, zo trapte marketingdirecteur Massimiliano Sammartano het event af. Hij deed dat samen met CEO Andreas Krinninger en Christophe Lautray, die verantwoordelijk is voor sales.

Slimme trucks en apps

Het verbinden van lading, ladingdragers en transportmiddelen is een belangrijke trend waar Sammartano zijn toehoorders op wees. In de nabije toekomst reageren de transportmiddelen autonoom op signalen afkomstig uit het proces. In samenwerking met Balyo, een Franse automatiseerder, maakt Linde standaard voertuigen slimmer; zo slim dat ze onderling van elkaar weten wanneer welke vervoersbewegingen moeten worden ingezet. In dat kader ontwikkelt Balyo verder aan de hoogbouwtruck K-matic, die dit jaar nog beschikbaar zal in ‘AGV-uitvoering’.
Een ander voorbeeld betreft veiligheid. Op een smartphone kan de medewerkers vooraf de benodigde checks via een app vast leggen. Daarmee zal de beschikbaarheid van trucks verbeteren. Dataoverdracht kan op alle bekende manieren: met RF, WLAN of Bluetooth.

Sturen met afstandsbediening

Veiligheid zit ook in de Safety Pilot besloten. Dit systeem dat ingrijpt in onveilige situaties was er al voor elektrische heftrucks en komt nu ook op de diesel/LPG modellen beschikbaar.
Met het oog op ergonomie en productiviteit rond orderpicktrucks heeft Linde een systeem in ontwikkeling, dat het mogelijk maakt om op afstand aan te sturen. Dit jaar komt de oplossing op de markt. Op dit moment voert Linde diverse testen uit met de Optipick, die veel lijkt op wat Crown en Still onder andere al eerder hebben gerealiseerd. De orderpicker zelf heeft een device om de arm en geeft met één, twee of drie klopjes daarop aan hoever de truck zich mag gaan verplaatsen.

Zicht rondom en comfort

Verder laat Linde tijdens de show nog diverse truckvernieuwingen zien. Meest in het oog lopend is de Roadster, een heftruckmodel waarvan de voorste daklijsten zijn weg gelaten. In het dak zijn de neigcilinders geïntegreerd, waardoor dak en mast samen de kooiconstructie vormen. Het zicht rondom verbetert daardoor spectaculair. Het dak bestaat uit een grote glasplaat die met de neigfunctie mee uitschuift. Een cabine is voor dit model niet beschikbaar. Wel een voorruit om de wind en regen tegen te houden.
Een ander productlaunch betreft de instaande pallettrucks, die in diverse varianten wordt aangeboden. Onder andere is er nu een dubbelstapel versie voor twee pallets tegelijkertijd, waarin de bestuurder 45 graden ten opzichte van het stuur staat en zo goed langs de lading kan kijken voor het plaatsen van pallets in vrachtwagens. Het chassis is compact, namelijk 770 mm breed. Niet alleen de bodemplaat, maar ook de besturingsunit staat los geveerd van het onderstel, waardoor schokken zonder al te veel lichaamsleed worden opgevangen.

Meer info geeft MotracLinde

Reageer op dit artikel