nieuws

Albert Heijn bouwt op nieuwe technologie

Warehousing 5524

Albert Heijn heeft een begin gemaakt met de bouw van volledig nieuw dc in Zaandam voor houdbare producten. Als de mechanisatie een succes blijkt te zijn volgen ook de overige regionale dc’s en beschikt de supermarktorganisatie op termijn over de modernste magazijnen in de foodsector.

Albert Heijn bouwt op nieuwe technologie

Een burgemeester, het bouwbedrijf en de inrichter van het distributiecentrum kwamen er aan te pas om samen met de directeur van het winkelbedrijf en distributie officieel te eerste paal te slaan. Cees van Vliet had een deel van de medewerkers samen laten komen op het terrein achter de bestaande faciliteiten waar jarenlang het retourencentrum heeft gestaan. In Zaandam, waar het allemaal begon voor Albert Heijn, gaat het bedrijf een volgende fase in met de toepassing van nieuwe technologie. “We bouwen samen aan de toekomst van ons bedrijf.

 

 

 

 

Daarmee lopen we straks weer voorop, zoals we dat graag willen. Niet alleen voor onze klanten, maar ook onze medewerkers willen we vernieuwend zijn. Nieuwe technologie is nodig om op een kleiner oppervlakte meer productie te kunnen draaien”, betoogde Van Vliet.

Robots stapelen rolcontainers

De volumegroei van Albert Heijn noopt het bedrijf er toe om uit te breiden in logistieke capaciteit. Het liefst doet de supermarktorganisatie dat zonder grootschalige distributiecentra te bouwen, waar veel mensen nodig zijn om de winkelorders klaar te zetten. Manueel orderpicken is en blijft zwaar werk, het aanbod op de arbeidsmarkt is niet oneindig. Vandaar dat gekozen is voor een concept waar Vanderlande inmiddels ervaring mee heeft opgedaan in Engeland bij Asda. De basis daarvan wordt gevormd door ABB robots die in staat zijn om rolcontainers optimaal te beladen in de korts mogelijke tijd.

Minder vervoer naar filialen

De automatisering levert twee belangrijke voordelen op. Het zware werk verschuift richting gemechaniseerde grijpers, waardoor de ergonomische omstandigheden verbeteren. Bovendien levert deze manier van stapelen een winst op van 5 tot 10 procent in de vorm van minder lucht in de rolcontainers, met als gevolg minder vervoersbewegingen voor hetzelfde volume richting filialen.
“Dat helpt ons bij het behalen van onze duurzaamheidsdoelstellingen en we verminderen bovendien het zware werk wat nu eenmaal in een distributiecentrum gedaan moet worden”, liet Van Vliet weten aan zijn gasten en medewerkers. “Het is nu al gaaf om bij Albert Heijn te werken en dat willen graag zo houden.”

Samen kennis genereren

Govert Hamers, CEO van Vanderlande, is er trots op dat twee oer-Hollandse bedrijven samen iets moois gaan neerzetten. Sinds 2012 praten beide bedrijven al met elkaar. In 2014 is een contract getekend voor dit eerste dc met de intentie om later verder uit te rollen. Daarover zijn echter nog geen concrete afspraken op papier gezet.
Volgens Hamers is er sprake van een open samenwerking, al was het maar vanwege de taal. “Dat praat toch anders, dan dat je met een Chinees bedrijf moet communiceren. Ook de betrokkenheid vanuit het management is groot. Samen met het projectteam zijn we bezig heel veel kennis te generen. Daar leren wij ook veel van. Voor ons is project daarom erg belangrijk. Wij kunnen alleen volgende stappen zetten in de ontwikkeling van onze technologie als we daar veeleisende klanten voor hebben die innovatief willen zijn. Onze ACP (Automated Case Picking) concept staat nu bij Asda, maar samen met Albert Heijn gaan we een flinke stap verder. Hier bouwen we het distributiecentrum van de toekomst.”

Reageer op dit artikel