nieuws

Sterke samenwerkingen material handling sector dit jaar

Warehousing

Sterke samenwerkingen material handling sector dit jaar
Still en Egemin met hun gezamenlijke product tijdens de Logistica

Voor de internationale material handling wereld is 2015 het jaar van bijzondere samenwerkingen geworden. Over en weer nemen heftruckfabrikanten en systeemleveranciers elkaar bij de hand.

Consolidatie is niet nieuw in dit marktsegment, maar het ging best hard dit jaar. Linde (onderdeel van Kion) trok de Franse automatiseerder Balyo naar zich toe, maar datzelfde Kion kocht een paar maanden later het material handeling deel van het Belgische Egemin. Inmiddels heeft de andere Kion dochter Still de automatiseringstak van het bedrijf laten samen smelten met Egemin. Daarmee is een grote speler ontstaan op de markt van AGV’s en shuttlesystemen. De bedoelingen van Kion zijn duidelijk: niet op één paard wedden, maar meerdere ijzers in het vuur houden en zo interessant zijn voor de logistieke bedrijvigheid die het hardst groeit van allemaal, de e-fulfilment sector.

Zo breed mogelijk aanbod

Ook andere aanbieders laten zich de kaas niet van het brood eten. Swisslog zocht en vond aansluiting bij robotleverancier Kuka, die zijn scope wil verbreden. Jungheinrich mag zich eigenaar noemen van Mias, een niet onbelangrijke fabrikant van automatische magazijnkranen. Het is de wereldwijd opererende aanbieders veel aan gelegen om sterk te staan met een zo breed mogelijk aanbod. Om die reden hebben alle grote heftruckmerken samenwerkingsverbanden lopen met fabrikanten van magazijnstellingen. Dat brengt hen in een positie om al bij de eerste nieuwbouwplannen snel op de stoep te mogen staan om mee te kunnen denken over het totaalconcept.

Maar ook veel meer volume

Maar ook overnames gericht op volumegroei zorgen voor veel dynamiek. UniCarriers is daar het beste voorbeeld van. Dit bedrijf is een paar jaar geleden ontstaan uit de samenvoeging van Nissan, Atlet en TCM. Mitsubishi heeft zich gemeld als beoogd eigenaar van UniCarriers, terwijl het eerder al Cat Lift, Nichiyu en Rocla in de armen had gesloten. Komend voorjaar zal duidelijk worden hoe dit concern wereldwijd de markt zal gaan bedienen en onder welke naam/namen.
Net voor het sluiten van het jaar laat Jungheinrich weten, dat samen met de Chinese fabrikant Heli een joint venture is opgericht om de huurmarkt in het onmetelijk grote China te bedienen. Dat zou – als beide partijen voldoende aan elkaar geroken hebben – best wel eens kunnen leiden tot een veel groter samenwerkingsverband of wie weet een fusie/overname. Zowel UniCarriers als Jungheinrich hebben uitgesproken om wereldmarktleider Toyota naar de kroon te steken. Met alleen autonome groei, ook als dat in opkomende economieën best succesvol verloopt, gaat dat niet lukken.

Vernieuwen vanuit eigen identiteit

Los van al het overnamegeweld blijven sommige partijen onverdroten hun eigen weg volgen en weten zich gesteund door een trouwe klantenkring. Mooie voorbeelden daarvan zijn Crown, Knapp en Witron. Datzelfde geldt voor SSI Schäfer en het Nederlandse Vanderlande – bedrijven die vanuit een eigen identiteit constant bezig zijn om hun producten en dienstverlening te vernieuwen en met innovatieve oplossingen komen. Strakke aansturing vanuit een vaste visie heeft hen een bijzondere en onafhankelijke positie opgeleverd, waar door veel andere fabrikanten met begerige blik naar wordt gekeken.

Reageer op dit artikel