nieuws

Jungheinrich zet volgende stap in energie-efficiency

Warehousing

Jungheinrich zet volgende stap in energie-efficiency

Jaarlijks dalen de aanschafkosten voor lithium-ion tractiebatterijen met circa tien procent. Heftruckfabrikant Jungheinrich gaat komend jaar de vervanging van lood-zuur batterijen een extra boost geven.

Deze week introduceerde Jungheinrich in München een nieuwe hoogbouwtruck voor smalle gangenmagazijnen aan de vakpers. De officiële presentatie is tijdens de LogiMat beurs in Stuttgart in maart. De nieuwe EKX serie gaat tot een hefhoogte van 17,5 meter. Voor een lithium-ion batterij in dit segment is het nog te vroeg, want daar is een 80 volts batterij voor nodig. Wel heeft de fabrikant door allerlei energiebesparende maatregelen een truck ontwikkeld, die twee ploegen mee gaat zonder wisselen van de batterij. Daarmee is de range magazijntrucks in het programma ‘2 shifts 1 charge’ weer een model rijker.

Heel snel een stuk goedkoper

Maar daarnaast meldt Jungheinrich op lithium-ion gebied ook nieuwe stappen. Het bedrijf wil versneld de overstap naar deze technologie doorvoeren. Om die reden zal komend jaar een nieuwe 48 volts versie op de markt komen.
Oliver Lücke, verantwoordelijk voor technologische ontwikkeling binnen Jungheinrich, toonde onderzoeksresultaten van Fraunhofer, waaruit bleek dat de kosten per kilowattuur jaarlijks gemiddeld tien procent dalen voor lithium-ion cellen. Dat zorgt er voor dat ook in het segment mobiel intern transport deze technologie op lange termijn de overhand gaat krijgen. Grote winstpunt zit in het voorkomen van kosten voor het wisselen en onderhouden van batterijen. Gerekend over een periode van 5 jaar kan dat de keuze voor lithium-ion ook nu al rechtvaardigen. Wel liggen de aanschafkosten op dit moment op een veelvoud van de traditionele lood-zuur batterijen. Maar de dalende prijsontwikkeling gaat volgens Lücke nu sneller dan gedacht.

Minder gewicht, minder verlies

Intussen zet Jungheinrich toch ook maximaal in op het andere spoor, namelijk energiebesparende aanpassing aan de trucks. De nieuwe hoogheffende smalle gangentruck is daar een goed voorbeeld van. Dit model is alle opzichten vernieuwd ten opzichte van de voorganger, die in 2007 op de markt kwam. Het energieverbruik ligt in totaal 15 procent lager, met dank aan het gebruik van lichtere materialen (150 kg minder gewicht) en vooral de inzet van compleet nieuwe motoren, die het energieverlies tot de helft weten te reduceren. Voor 93 procent wordt energie nu daadwerkelijk omgezet in prestatie, meldt de fabrikant niet zonder trots.

Mast schommelt een stuk minder

Minstens zo belangrijk is het gepatenteerde systeem om mastschommelingen tegen te gaan. Vooral op grote hoogte is dat uitermate onprettig voor de chauffeur, die niet alleen pallets plaatst, maar ook handmatig een doosje van een pallet moet pakken. Samen met de Technische Universiteit in München is een hydraulisch-mechanisch concept ontwikkeld, waarmee het mogelijk is om op minder vlakke ondergrond te rijden zonder links en rechts bij hoge snelheid de stellingen te raken. Dat opent toepassing van deze hoogbouwtrucks voor een veel breder segment. Lang niet overal in magazijnen zijn vloeren voldoende vlak. De kosten voor het aanpassen van de vloer zijn vaak zo hoog, dat toepassing onhaalbaar is. De nieuwe EKX reduceert het aantal schommelingen aanzienlijk, zo bleek tijdens de perspresentatie.

Reageer op dit artikel