nieuws

Koudwatervrees augmented reality verdwijnt langzaam

Warehousing

Koudwatervrees augmented reality verdwijnt langzaam

De inzet van augmented reality in magazijnen wint langzaam aan populariteit. Het koudwatervrees van weleer maakt langzaam plaats voor vertrouwen.

Aan nieuwsgierigheid en interesse geen gebrek. Het onderwerp augmented reality in magazijnen wint langzaam aan populariteit, en belangrijker nog: vertrouwen. Dat blijkt uit de concrete implementaties en aanvragen de laatste tijd: ook in de logistiek. Het meest recente en concrete voorbeeld is TNT Innight. Sinds eind oktober voert TNT Innight in Mechelen, België, een deel van het sorteerwerk uit met behulp van de slimme bril. Via Jeff van Hek van Realtime Solutions en Dirk Matheussen van Evolar werden Vanbinst en Bossenbroek op het spoor van augmented reality gezet.

Het idee dat de hard- en software van smart glasses nog niet robuust genoeg zouden zijn om serieus te worden ingezet in distributiecentra, wordt hiermee geloochenstraft.
Van Hek: “De kentering is ingezet. Ik merk dat aan het aantal aanvragen voor de techniek.”

Distrib AR

Ook PC Data ziet kansen. De nieuwe orderpick oplossing van PC Data heet de Distrib AR. De bril wordt voor het eerst getoond op de Logistica. De Distrib AR module is gebaseerd op augmented reality en maakt gebruik van draagbare mobile technologie van Vuzix. Chantal Steurz, marketing manager PC Data merkt ook een kentering: “In het begin waren de mensen huiverig, want het is een nieuwe techniek. Die angst maakt langzaam plaats voor interesse. We hebben al veel demo’s gegeven.”

Pick en put

De slimme bril van PC Data kan worden ingezet voor picking en putting. Door naar een QR te kijken, ziet de medewerker waar en hoeveel producten hij moet picken of neerleggen. Ook de vooruitgang van de picking activiteit wordt getoond in het venster. De headset (bevestigingssysteem van de lens) kan ‘custom made’ worden gemaakt.

Meer voorbeelden

TNT Innight is niet de enige. Een bakker in het Belgische Ieper gebruikt de techniek sinds 2013 voor het sorteren van bestellingen. Ricoh en DHL hebben de techniek eind 2013 getest en zien grote efficiencyvoordelen en gaan volgend jaar een nieuwe test uitvoeren. Technische groothandel Vos en Dynalogic hebben met hulp van Realtime Solutions de techniek eveneens omarmd. Van Hek: “PostNL heeft een opdracht neergelegd.”

Reageer op dit artikel