nieuws

Logistiek Live: EMEA-dc Herbalife is flexibel, snel en betrouwbaar

Warehousing

Logistiek Live: EMEA-dc Herbalife is flexibel, snel en betrouwbaar
Wil-Jan Bekkers (rechts) en Marcel Thomasse verzorgen de rondleiding door het EMEA-dc van Herbalife in Venray tijdens Logistiek Live op 15 oktober.

In het EMEA-dc van Herbalife Venray zijn drie factoren van belang: flexibel opereren, snel leveren en betrouwbaar leveren. Tijdens Logistiek Live laat het bedrijf gespecialiseerd in gewichtsbeheersing, sportvoeding en persoonlijke verzorging zien hoe hieraan wordt voldaan dankzij onder andere een geavanceerde orderpicklijn.

Sinds 17 jaar is het EMEA-dc van Herbalife gevestigd op logistiek bedrijvenpark Smakterheide in het Noord Limburgse Venray. De logistieke operatie van dit dc in de logistieke hotspot is volledig ingericht om Herbalife-producten flexibel, snel en met een hoge betrouwbaarheid te kunnen distribueren.

Management geeft rondleiding

Op 15 oktober kunnen deelnemers aan Logistiek Live dit dc bezoeken. Sr. Director Distribution Operations EMEA Wil-Jan Bekkers en Senior Manager Marcel Thomasse verzorgen dan een rondleiding en lichten de inrichting en logistieke processen toe.

Beursgenoteerde onderneming

Herbalife werd opgericht in de Verenigde Staten in 1980. Tegenwoordig is de organisatie een internationale beursgenoteerde onderneming die producten voor gewichtsbeheersing, sportvoeding en persoonlijke verzorging ontwikkelt, fabriceert en distribueert. Deze producten worden in meer dan 90 landen verkocht door onafhankelijke Herbalife Members die de verkoop aan consumenten verzorgen.

Distributie naar twaalf landen

In het Noord-Limburgse Venray is op bedrijventerrein Smakterheide sinds 1998 het EMEA-dc van Herbalife gevestigd.  Vanuit deze logistieke hotspot worden de Herbalife-producten gedistribueerd naar individuele Members in twaalf landen van het EMEA-gebied en naar een aantal lokale Herbalife dc’s. Daarnaast vindt er directe levering plaats aan grote (inter)nationale sportverenigingen en topsporters.

100.000 orders per maand

Het dc in Venray heeft een oppervlakte van 23.000 m2 en biedt ruimte aan 15.000 pallets. Zo’n 230 medewerkers leveren maandelijks ongeveer 8000 SKU’s, 100.000 orders, uit. Wil-Jan Bekkers, senior director distribution operations EMEA, vertelt dat er in het dc tevens value added services worden uitgevoerd, zoals het samenstellen en inpakken van kits met producten. Daarnaast fungeert de vestiging als logistiek expertisecentrum voor alle Herbalife-vestigingen in de EMEA-regio: “Zo verlenen we bijvoorbeeld ondersteuning op het gebied van douane – en transportzaken en voorraadmanagement en helpen we andere locaties bij facilitaire aangelegenheden en bij acties en evenementen om Herbalife-producten te promoten.”

Foutenpercentage ruim onder de één promille

Binnen de logistieke operatie van Herbalife staat het verlenen van maximale service aan de Members voorop. Daarvoor zijn volgens Bekkers drie factoren van cruciaal belang: “flexibel opereren, snel leveren, en betrouwbaar leveren. We willen altijd alle producten op voorraad hebben, we willen ervoor zorgen dat  die dezelfde dag uitgeleverd worden en de Members moeten krijgen wat ze besteld hebben. De inrichting van onze logistieke operatie zorgt ervoor dat we in ruime mate aan deze drie criteria voldoen. Er is voldoende voorraad aanwezig en alle orders worden binnen één dag afgewerkt en uitgeleverd met een foutenpercentage dat ruim onder de één promille ligt.”

Controle op fouten door weging

In het dc speelt een zeer geavanceerde picklijn een centrale rol. Hier worden bestelde producten met behulp van een state-of-the-art pick-to-lightsysteem verzameld door orderpickers. De voorraad bij de picklijn zelf wordt aangevuld vanuit het magazijn. Daar zijn de producten in dozen op pallets in een stellingenmagazijn opgeslagen. Controle op fouten vindt plaats door middel van weging van de orders. Deze monitoring wordt volledig geautomatiseerd op een aantal plekken in het orderpickproces uitgevoerd. Bij afwijkingen gaat de order terug en worden fouten hersteld. Om in te kunnen spelen op een sterke vraag is voor snellopers een ‘mirror’ picklijn ingericht: “Als het druk is kunnen we deze lijn binnen vijf minuten inschakelen en onze pickcapaciteit verdubbelen, zegt Bekkers. “Hierdoor kunnen we zeer flexibel opereren.”

Smart Logistics Centre Venlo

In het EMEA-dc van Herbalife worden de medewerkers beschouwd als het kapitaal van de organisatie. Het bedrijf zet mensen en middelen zo flexibel mogelijk in met behoud van maximale continuïteit en productiviteit, zodat ze als het ware ‘meeademen’ met de vraag naar Herbalife-producten. Dit concept, ‘the Breathing Factory’ is al enkele malen onderscheiden. Bekkers: “Wij investeren in onze medewerkers waardoor zij graag voor ons willen werken. Zij zijn betrokken en gemotiveerd. Daarnaast wil ik in dit verband ook Smart Logistics Centre Venlo noemen, waarin het bedrijfsleven samenwerkt met overheid en kennisinstellingen om de logistieke regio Noord-Limburg verder te laten uitgroeien tot een Europese logistieke topregio. Smart Logistics ontwikkelt onder andere initiatieven op het gebied van infrastructuur en opleidingen van logistiek personeel. Dat is voor ons van groot belang om optimaal te kunnen opereren.”

‘Breathing Factory ‘ concept

Tijdens het bezoek in het kader van Logistiek Live 15 oktober zullen Sr Director Distribution Operations EMEA Wil-Jan Bekkers en Senior Manager Distribution Northern Europe Marcel Thomasse een rondleiding verzorgen en de inrichting en logistieke processen toelichten. Hierbij zal speciale aandacht worden gegeven aan het ‘Breathing Factory ‘ concept. Vervolgens is er gelegenheid voor het stellen van vragen.

Reageer op dit artikel