nieuws

Hoe gevaarlijk zijn goedkope heftruckopleidingen?

Warehousing

Hoe gevaarlijk zijn goedkope heftruckopleidingen?

EVO vindt dat uitzendbureaus en het UWV moeten stoppen met werkzoekenden te verwijzen naar goedkope heftruckopleidingen. Dat klinkt als ‘Wij van WC-eend adviseren…’.

Vanochtend was het onderwerp heftruckopleidingen een item in het programma Radio 1 Vandaag. Gisteren kopte Metro: ‘Beunhazen op heftruck dodelijk gevaar in magazijnen’. De Telegraaf nam op haar website het bericht over van de EVO website, waarin staat dat steeds meer werklozen proberen aan een baan te komen door een heftruckopleiding te volgen bij opleiders, die ‘goedkoop en lekker snel’ als aanbeveling hanteren. Hoeveel dat er zijn en hoe groot die groei is, werd overigens niet duidelijk. Zelf constateert EVO – die behalve belangenbehartiger ook een vooraanstaand opleidingsinstituut is – nog geen toename in de vraag naar de eigen heftruckopleidingen.

Kwaliteitskenmerken

De kritiek van EVO op goedkope concurrenten in de opleidingenmarkt spitst zich toe op de veronderstelling, dat deze bedrijven te weinig tijd nemen voor hun cursisten. Een basiscursus moet volgens EVO minimaal twee dagen duren (één dag theorie en één dag praktijk). Verder mag per beschikbare heftruck niet meer dan aan twee cursisten praktijkles worden gegeven. Eén docent mag niet meer dan drie heftrucks onder zijn supervisie hebben. Kortom: maximaal 6 cursisten, drie heftrucks en één docent. Dat zijn de kwaliteitskenmerken die EVO samen met Gezond Transport en de Arbeidsinspectie heeft opgesteld tijdens de campagne ‘Heftruckhelden’ van een paar jaar geleden.

Alleen gerenommeerde opleiders

EVO waarschuwde gisteren voor de gevaarlijke trend, dat werkzoekenden zich vanwege de opleidingskosten laten verleiden om een training te volgen bij opleiders, die de kwaliteitskenmerken aan hun laars lappen en vervolgens als brokkenpiloot de Nederlandse magazijnen binnen stappen. Uitzendorganisaties en het UWV zouden het gevaar voor een deel kunnen bezweren door uitsluitend te verwijzen naar gerenommeerde opleiders. Daarvan zijn er verspreid over het land – volgens de inschatting van EVO – ongeveer vijftig of zestig. De honderden ‘opleiders om de hoek’ – waaronder eenvoudige rijscholen – zouden de heftrucktrainingen uit hun aanbod moeten halen. EVO roept werkgevers (waaronder de EVO-leden) op om hierin hun verantwoordelijkheid te nemen.

Wel of niet meer ongevallen?

De constatering van EVO is overigens niet gebaseerd op een nadere analyse van de heftruckongevallen die zich voordoen. Nergens is gebleken, dat het ontbreken van een adequate training de oorzaak is van (levens)gevaarlijke situaties. Ook is het maar de vraag of persoonlijke ongelukken en schadegevallen meer dan gemiddeld genomen voorkomen in magazijnen waar chauffeurs niet of onvoldoende zijn getraind. Wel staat vast, dat roekeloos gedrag (naar verluidt) voor tachtig procent de achtergrond is van een heftruckgerelateerd ongeval. De veronderstelling die de belangenorganisatie hanteert is, dat onverantwoord gedrag minder voorkomt bij heftruckchauffeurs, die een opleiding hebben gevolgd bij een instituut zoals EVO, waar men zich houdt aan de kwaliteitskenmerken. Maar het bewijs daarvoor ontbreekt. Daarmee klinkt de constatering, dat goedkope opleidingen leiden tot gevaarlijke situaties in magazijnen, weliswaar heel verleidelijk, maar is toch op z’n minst twijfelachtig te noemen.

Radioverslag: Heftrucktraining bij EVO

Videoverslag: Heftruck rijden bij Blom

Reageer op dit artikel