nieuws

Waterstof verovert wereld van intern transport?

Warehousing

Waterstof verovert wereld van intern transport?
fp01158014

Wordt intern transport aangedreven door waterstof langzaam gemeengoed? Toyota Material Handling test momenteel in Frankrijk de brandstoftechniek pallettrucks in de praktijk.

De test van Toyota wordt gedaan bij de Franse logistiek dienstverlener  FM Logistic in Neuville. Hier test Toyota In samenwerking met brandstofcel specialist Hypulsion een testvloot van BT Reflex RRE reachtrucks en BT Levio LPE elektrische pallettrucks. Op de site van FM Logistic rijdt een gemengde vloot van elektrisch aangedreven en tien magazijntrucks op waterstof.

Europees project

Toyota Material Handling maakt deel uit van een project van de Europese Unie, de Fuel Cell Hydrogen Joint Undertaking (FCHJU). In dit initiatief werken verschillende fabrikanten, energieleveranciers en logistieke dienstverleners samen die het gebruik van waterstof en brandstofcellen als duurzame energieoplossing bevorderen.

Laden brandstofcel

De testlocatie in Neuville, die meer dan 85.000 m² omvat, kent meerploegendiensten. Met de inzet van de brandstofceltrucks is het wisselen van batterijen aan het einde van een shift overbodig. Het laden van de brandstofceltrucks met waterstof kost slechts enkele minuten – vergelijkbaar met het tanken van een auto, stelt Toyota in een persbericht.

Toekomstvisie

Toyota gelooft in waterstof omdat de brandstofcellen geen schadelijke stoffen uitstoten en een volle brandstofcel is geschikt voor 8 uur inzet. Craig Walby, directeur Product Management bij Toyota Material Handling Europa: “Het potentieel van waterstof als alternatieve brandstof is groot en met deze pilot tonen we aan dat er volop mogelijkheden zijn voor alternatieve en duurzame energieoplossingen.”

Nacco overname

Toyota is niet de enige producent die gelooft in waterstof.  Nacco Materials Handling Group (NMHG) heeft waterstof-brandstofcelbedrijf Nuvera Fuel Cells overgenomen. Door de overname is het bedrijf de eerste heftruckfabrikant die brandstofceltechnologie integreert.

Waterstof heftrucks

De brandstofcel techniek is niet nieuw in de logistiek. Still kwam in  2003 op de markt met de brandstofcel als alternatief voor conventionele batterijen. In 2010 startte BASF Coatings AG in Münster met de inzet van reachtruck met brandstofcel. In hetzelfde jaar voorzag Linde zijn E30 elektrische vorkheftruck van een brandstofcel en een gastank met waterstofgas. Ook Jungheinrich en Hyster experimenteerde in het verleden al met de techniek.

Proefproject Colruyt

Begin dit jaar is Colruyt gestart met een test. De Belgische supermarktketen heeft een proefproject met een waterstoftankstation bij zijn distributiecentrum in Halle in gebruik genomen. Dit station moet heftrucks voorzien van waterstofbrandstof. De waterstof wordt opgewekt met elektriciteit uit wind en zonne-energie.

Praktijktest Renault

Renault Trucks en het Franse postbedrijf La Poste zetten samen als eerste een praktijktest op met een elektrische truck met brandstofcel. De 4,5-tons elektrische distributietruck Maxity van Renault Trucks kan een afstand tot 200 kilometer elektrisch afleggen.

Reageer op dit artikel