nieuws

Venlo-Venray behoudt Logistieke Hotspot nr. 1 positie

Warehousing

Venlo-Venray behoudt Logistieke Hotspot nr. 1 positie
Venlo-Venray is wederom gekozen tot Logistieke Hotspot nummer 1 van Nederland. Het panel dat de Noord-Limburgse voor de achtste keer uitroept tot winnaar, roemt vooral de bedrijvigheid op logistiek bedrijvenpark Trade Port Noord bij Venlo.

Regio Venlo-Venray is dit jaar met een maximale score uitgeroepen tot Logistiek Hotspot nr. 1 van Nederland. Een panel van 35 experts gaf de Noord-Limburgse regio de meeste punten op alle zes de criteria, op basis waarvan logistieke hotspotranking tot stand komt. Grote verrassing dit jaar is Regio Rivierenland dat van plaats veertien naar vijf stijgt.

Het is de achtste keer dat Venlo-Venray, sinds de start van de logistieke hotspotverkiezing in 2005, op de eerste positie staat van de Logistieke Kaart van Nederland. Drie edities won West-Brabant dat nu net als vorig jaar genoegen moet nemen met een derde plaats achter Tilburg-Waalwijk. De Midden-Brabantse regio staat voor  het tweede achtereenvolgende jaar op de tweede plaats in de top twintig van belangrijkste logistieke hotspots van Nederland.

Investeren loont

Ondanks dat het voor de achtste keer is dat Venlo-Venray de felbegeerde Logistieke Hotspot nummer 1 is de euforie wederom groot in beide gemeenten, waar logistiek zo onderhand in het DNA zit. De Venlose VVD-wethouder Stephan Satijn (Economische Zaken en kennisinfra) zegt over prolongatie van de titel:  “Mijn eerste reactie is: investeren loont. Wat we zien in de regio is een enorme bundeling van krachten. Ondernemers, onderwijs en overheid zijn gigantisch aan het investeren – op alle fronten met als doel om samen de regionale economie toekomstbestendig te maken. Dit beeld wordt herkend bij logistieke dienstverleners.”

Sterke samenwerking

Zijn collega Jan Loonen, wethouder Economische Zaken van Venray, valt Satijn bij: “Wederom een prachtig compliment voor de regio. Weer is bewezen dat we een hele sterke logistieke regio zijn met goede samenwerking, kijk maar naar Smart LCV.  Ook de Venrayse ondernemers hebben zich het afgelopen jaar weer van hun beste kant laten zien. Hetgeen zich onder andere manifesteerde in een nieuwkomer en een aantal forse uitbreidingen van de logistieke bedrijvigheid op onze bedrijventerreinen de Blakt en Smakterheide.”

Multimodale bereikbaarheid verbeteren

Ook het panel logistieke experts dat verantwoordelijk prijst in zijn commentaar de Noord-Limburgse regio voor de groeiende bedrijvigheid op met name logistiek bedrijvenpark Trade Port Noord, de start vorig jaar van het al eerder genoemde publiek private samenwerkingsverband SMART Logistics Centre Venlo en de inspanningen van overheden en bedrijfsleven om de multimodale bereikbaarheid van de logistieke hotspot te verbeteren met de geplande nieuwe railterminal bij hetzelfde Trade Port Noord.

Ambitie: Europese topregio

Ook Limburgs gedeputeerde Twan Beurskens (Economie en Kennisinfrastructuur, provincie Limburg) prijst vooral de rol van het SMART Logistics Centre. “Ik ben er trots op dat dit een ondernemersinitiatief is. Ze trekken er hard aan om van Venlo-Venray een nog sterkere regio op het gebied van logistiek, maar ook het daaraan verbonden onderwijs, te maken. Natuurlijk ondersteunt de overheid dit graag. De verkiezing tot logistieke hotspot nummer 1 is dan ook een terechte erkenning van hun inspanningen, en het brengt ons weer een stapje dichterbij onze ambitie: een Europese topregio worden.”

Druk op A67 en Brabantroute

Ondanks al deze loftuitingen zijn er op vooral infrastructureel gebied een aantal problemen die de positie van Venlo-Venray als logistieke hotspot onder de druk zetten. Zo is de belangrijke snelweg A67, tussen de Belgische grens en Venlo, de laatste tijd het toneel van veel ongevallen waarbij veel vrachtwagens zijn betrokken. De roep wordt steeds harder om deze snelweg zo snel mogelijk te verbreden. Daarnaast zal de komende jaren de druk op het goederenspoor over de Brabantroute omdat een deel van het treinverkeer over de Betuweroute wordt omgeleid via Venlo. Noodzakelijk omdat in Duitsland is begonnen met het verlengen van de Betuweroute van Zevenaar naar Oberhausen. Consequentie van de aanleg van dit zogeheten derde spoor is dat er per dag rond de 135 treinen gebruik zullen maken van de Brabantroute. Nu rijden op een normale werkdag vijftig goederentreinen door Brabant richting Venlo en verder Duitsland in.

Runner-up Rivierenland

De bestuurders in Regio Rivierenland (Tiel-Geldermalsen) zal dit minder zorgen baren, want deze logistieke hotspot is de grootste stijger dit jaar. Voorgaande edities was deze logistieke hotspot een vaste top tien klant, maar vorig jaar zakte de regio met ambitie naar een veertiende plaats. Deze regio heeft zich herpakt en krijgt nu de waardering voor het feit dat het van logistiek een beleidsspeerpunt heeft gemaakt.

Komst distributiecentrum H&M

Daarnaast doet logistiek bedrijvenpark Medel aan de A15 het ook erg goed met de vestiging onlangs van het Nederlandse distributiecentrum van kledinggigant H&M en Kuehne + Nagel dat volop bezig is met de ontwikkeling van een grote logistieke campus voor onder andere klanten als Unilever en Kimberly Clark. Een panellid zegt dan ook in zijn commentaar op Regio Rivierenland:  “Perfecte ligging voor nationale distributiecentra, wat minder voor EDC’s. Regio wil ‘vol’ voor logistiek gaan.”

35 panelleden

Het is voor de elfde keer dat Logistiek Magazine de Logistieke Hotspot verkiezing houdt. De ranking komt tot stand door een panel bestaand uit 35 experts die voornamelijk werkzaam zijn in de hoek van logistiek vastgoed en logistieke dienstverlening. Zij waarderen de logistieke hotspots op basis van zes criteria: aanwezigheid infrastructuur, bereikbaarheid logistieke knooppunten, beschikbaarheid grond en panden, medewerking overheid en gemeenten en inzetbaarheid/motivatie personeel.

De volledige ranking van de Logistieke Hotspots 2015 is als volgt:

  1. Venlo-Venray
  2. Tilburg-Waalwijk
  3. West-Brabant (Bergen op Zoom-Roosendaal- Moerdijk- Breda)
  4. Haven Rotterdam
  5. Regio Rivierenland (Tiel-Geldermalsen)
  6. Oss-Veghel/Uden-Eindhoven
  7. Schiphol
  8. Arnhem-Nijmegen
  9. Haven Amsterdam
  10. Maasvlakte I en II
  11. Regio Zuid-Limburg (Maastricht-Heerlen-Geleen)
  12. Regio Twente (Almelo-Enschede-Hengelo)
  13. Roermond-Echt-Susteren
  14. Almere-Zeewolde
  15. A12 Corridor (Zoetermeer-Waddinxveen-Lansingerland)
  16. Zwolle-Kampen-Meppel
  17. Delfzijl-Eemshaven
  18. Regio Liemers (Duiven-Westervoort-Zevenaar)
  19. Heerenveen
  20. Vlissingen-Terneuzen

 

Reageer op dit artikel