nieuws

Venlo krijgt mega-dc voor e-commerce-activiteiten

Warehousing

Venlo krijgt mega-dc voor e-commerce-activiteiten

Logistieke hotspot Venlo krijgt een mega e-commerce ‘Logistic Campus’ met een omvang van 140.000 vierkante meter. Met de bouw van dit distributiecentrum wordt deze maand al gestart door de Belgische logistiek vastgoedontwikkelaar Groep Heylen die het pand op eigen risico bouwt.

Eind november vorig jaar werd al bekend gemaakt dat Groep Heylen uit het Belgische Herentals van plan was om op eigen risico een mega distributiecentrum te bouwen logistiek bedrijvenpark Trade Port Noord in Venlo. Toen werd ook duidelijk dat het dc, in de logistieke hotspot nummer 1 van Nederland van 2014, op termijn 750 extra banen zou gaan opleveren.

Overeenkomst

Vanochtend sloot de logistiek vastgoed ontwikkelaar definitief een overeenkomst met de gemeente Venlo, Trade Port Noord, de exploitant van het logistiek bedrijvenpark, en de provincie Limburg voor de bouw van de logistieke campus. Het is de bedoeling dat de eerste paal deze maand al wordt geslagen.

Gebruikers binnenkort bekend

Het is de verwachting dat de nieuwbouw eind dit jaar gereed is. Groep Heylen bouwt deze zogeheten Venlo e-commerce Logistic Campus – met verwijzing naar de diverse e-commerce activiteiten die er gaan plaatsvinden – op eigen risico. Over enkele verwacht de ontwikkelaar al bekend te maken welke gebruikers hun intrek gaan nemen in de campus.

Mogelijkheid voor extra tussenlagen

De logistieke campus die verrijst op Trade Port Noord, is een collaborative warehouse. De grote omvang van circa 140.000 vierkante meter aan magazijnoppervlak op begane-grondniveau, eventueel uit te breiden met drie extra tussenlagen, zorgt volgens Heylen voor voldoende opslagruimte om binnen het gebouwvolume de nodige flexibiliteit te bieden.

Meerdere Europese knooppunten

Voornaamste reden dat Heylen het oog heeft laten vallen op Venlo voor de bouw van dit mega dc is dat het goed gelegen is ten opzichte van multimodale transportstromen en op korte afstand van meerdere Europese knooppunten van grote pakketdiensten als UPS en DHL. Dat laatste is een steeds belangrijker wordende voorwaarde om de consumenten binnen korte tijd te kunnen bereiken.

Extra investeringen in voorzieningen

Als de campus eenmaal is opgeleverd dan kunnen gezamenlijke voorzieningen door e-commerce klanten worden gedeeld. Doordat e-fulfilment-activiteiten over het algemeen arbeidsintensief zijn, zullen er naar verwachting op de e-commerce campus veel meer mensen komen te werken dan bij ‘standaard distributiecentra’ het geval is. Daarom wordt rondom het pand extra geïnvesteerd in bijvoorbeeld het scheiden van verkeersstromen en het voorzien in voldoende parkeervoorzieningen voor auto’s en fietsen.

Reageer op dit artikel