nieuws

Linde zoekt naar verbreding marktpositie

Warehousing

Linde zoekt naar verbreding marktpositie

Met een bescheiden maar strategisch slim aandeel in het Franse bedrijf Balyo wil heftruckfabrikant Linde een positie verkrijgen in de markt van geautomatiseerde material handling oplossingen. De Europese vakpers kwam een kijkje nemen.

De heftruckmarkt zit weer in de lift en Europees marktleider Linde wil daar maximaal van profiteren. Vandaar een aantal vernieuwingen in het heftruckassortiment, een compleet nieuw vlootmanagementsysteem en een deelneming van tien procent in Balyo. Dit bedrijf ontwerpt systemen, die van een manueel bediende heftruck in een handomdraai een AGV maken. Dat wil zeggen zonder aanpassingen in de vloer, zonder reflectoren aan de muur. Het systeem weet waar de obstakels zijn in het magazijn en volgt probleemloos de aangewezen route. Onder de naam Linde Robotics zijn nu een industriële trekker en een stapelaar beschikbaar die zichzelf kunnen navigeren.

Controle op veiligheidsaspecten

Verder liet Linde de verzamelde journalisten kennis maken met Linde Connect. Sinds een jaar zijn acht pilots aan het werk om de kinderziektes uit het systeem te halen. Belangrijke functie is onder meer toegangscontrole, waarmee Linde hoopt dat het aantal schades met heftrucks zal afnemen. Ook kunnen chauffeurs met het systeem worden verplicht om eerst een aantal vragen te beantwoorden over de fysieke gesteldheid van de truck met het oog op een veilig functioneren. Verder moet ook een efficiëntere inzet van de trucks bijdragen tot een kostenbesparing die de aanschaf van het systeem zal rechtvaardigen. Het systeem voorziet in een groot aantal analysemogelijkheden en rapportages.

Nieuwe vorkheftrucks en stapelaars

Nieuwe trucks in het assortiment van Linde zijn op dit moment de serie kleine vorkheftrucks met diesel/LPG motor, de H14 tot en met H20 EVO. Functies als automatische snelheidsreductie in bochten en verbeterde stoelen zijn standaard, waar voorheen apart voor betaald moest worden. Verder heeft de serie een motordiagnosesysteem waarmee bijtijds afwijkingen in de prestaties worden vastgesteld.
Daarnaast komt Linde met een nieuwe serie elektrische stapelaars. Het gaat om zowel meeloopmodellen als trucks met een opklapbaar platform, waar chauffeurs op mee kunnen rijden. Opvallend is dat zusterbedrijf Still – binnen hetzelfde Kion concern – ook recent met nieuwe stapelaars het assortiment heeft verrijkd. Een paar aspecten komen sterkl overeen, maar er zijn ook verschillen, zoals een vering in het platform. Still koos voor persluchtvering, Linde komt met een verbeterde mechanische demping.

Markt blijft voorlopig groeien

Kion, het moederbedrijf van Linde en Still, meldde recent nog mooie jaarcijfers. CEO Gordon Riske zei bij de presentatie, dat de Europese markt steeds concurrerender wordt en dat de heftruckmerken meer moeten doen om competitief te blijven. Dit jaar is erg belangrijk voor Kion gezien de voorgenomen strategie voor de komende vijf jaar, waarin kostenreductie een belangrijk aspect is. Riske gaat er van uit dat de wereldmarkt gemiddeld nog 4 procent per jaar kan groeien. Met een sterk vierde kwartaal wist Kion in 2014 een recordresultaat te boeken. Het nieuwe boekjaar start met een orderboek van 787 miljoen euro, dat is 13,5 procent meer dan een jaar daar voor.

Reageer op dit artikel