nieuws

Eerste BYD heftrucks beschikbaar in Nederland

Warehousing

Eerste BYD heftrucks beschikbaar in Nederland

Met de aanstelling van L. van Vliet Heftrucks in Pijnacker en ITS Henderion in Eindhoven als dealers is het Chinese heftruckmerk BYD begonnen met de verovering van de Europese markt. Ook in België en Duitsland zijn dealers aangetrokken.

De eerste demotrucks zijn inmiddels gearriveerd, de komende weken volgen meer heftrucks, die in alle opzichten klaar zijn gemaakt voor de Europese markt. De vooruitzichten voor het nieuwe merk zijn gunstig vanwege de toepassing van bijzondere technologie, waar ook door de gerenommeerde fabrikanten in Europa met argusogen naar wordt gekeken.

Twee dealers starten met verkoop

De strategie voor de Europese markt van BYD is gebaseerd op het toepassen van componenten en onderdelen, die hoofdzakelijk in Europa zijn ontwikkeld. In Venlo is inmiddels een warehousefaciliteit geopend bij DSV waar trucks op voorraad staan en worden klaar gemaakt voor aflevering en waar ook reserveonderdelen in opslag liggen. Vanaf begin deze maand hebben de twee dealers hun verkoop- en serviceactiviteiten opgestart, waarbij ITS Eindhoven met name Zuid-Oost Nederland mag bedienen en L. van Vliet voor West-Nederland de markt bewerkt.

Meerder merken in portfolio

Beide partijen zijn geen onbekende in de heftruckwereld. L. van Vliet verkoopt al jarenlang merken als Toyota, Atlet en TCM (de laatste twee zijn samengevoegd met Nissan tot UniCarriers). Directeur Leco van Vliet ziet kans om met BYD het aanbod te verbreden, vooral richting klanten die intensief gebruik maken van heftrucks. “Zij werken nu vaak met wisselbatterijen, hetgeen extra kosten met zich meebrengt en tijdverlies oplevert. Maar ook bedrijven die verbrandingstrucks rijden, zullen met BYD minder moeite hebben om over te stappen op elektrisch. De trucks laten zich opladen als een elektrische auto, zonder risico op gevaarlijke gassen. De batterij is geen zorgenkindje meer of een bijzondere kostenpost.” Naast BYD blijft L. van Vliet dealer van Toyota en van UniCarriers.

Tussentijds laden in koffiepauze

ITS Hendrion is al jarenlang op de markt met Doosan en sinds vorig jaar met Montini. “Daar blijven we ook zeker mee door gaan”, zegt Jasper Boers van ITS, die met BYD nu ook om een ander deel van de markt wil bedienen. “Vanwege de hoge inzetbaarheid van BYD is dit merk vooral geschikt voor klanten met een 2- en 3-ploegendiensten. De toegepaste technologie maakt het mogelijk om zonder lader de elektrische trucks gemakkelijk tussentijds op te laden indien nodig, zelfs tijdens een koffiepauze. Bovendien garandeert BYD 10.000 draaiuren met de batterij en geeft 8 jaar garantie. Dat zal veel klanten aanspreken.” Boers verwacht dat dit jaar al 100 trucks zullen worden afgeleverd in Nederland.

Reageer op dit artikel