nieuws

Slijtage aan heftruckvorken wordt te laat herkend

Warehousing

Slijtage aan heftruckvorken wordt te laat herkend

Er bestaat bij veel eigenaren van vorkheftrucks grote onduidelijkheid over slijtage aan heftruckvorken. Vaak wordt slijtage te laat of helemaal niet herkend, blijkt uit onderzoek, dat heftruckonderdelen-webshop OrangeParts.nl deze week.

Het kennistekort zorgt volgens de opstellers van dit onderzoek voor onnodig gevaarlijke situaties op de werkvloer. Daarnaast dragen eigenaars en bedrijven wettelijke verantwoordelijkheid voor het in deugdelijke staat verkeren van hun materieel.

Instructievideo

Om iets aan deze situatie te veranderen heeft Orangeparts, onderdeel van groothandel Van Gent Forkliftparts Europa, onder meer een instructievideo ontwikkeld die heftruckeigenaars moet helpen bij het vroegtijdig signaleren van slijtage aan hun heftruckvorken.

Met blote oog valt slijtage niet op

Slijtage aan heftruckvorken doet zich, zo concludeert het onderzoek, sneller voor dan eigenaren vaak door hebben. Een heftruckvork is versleten als nog maar 90 procent van de oorspronkelijke dikte over is. En dat valt met het blote oog niet meteen op.

Slijtage gaat ten koste van hefcapaciteit

Wat veel eigenaren zich ook niet realiseren is dat bij een slijtpercentage van 10 procent de hefcapaciteit van de heftrucklepel met 20 procent is afgenomen. En een daadwerkelijk verlies van deze hefcapaciteit zorgt snel voor onveilige situaties. Andere vormen van slijtage van de heftruck lepels zijn, zo meldt Orangeparts, het vervormen of doorbuigen van de vork zelf en haarscheuren in het staal en bevestigingshaak.

Reageer op dit artikel