nieuws

Augmented reality in logistiek rukt op

Warehousing

Augmented reality in logistiek rukt op

De opmars van augmented reality in warehouses lijkt gestalte te krijgen. DHL en TNT Innight hebben succesvolle pilots gedraaid en zijn enthousiast.

In de maand dat Google aankondigde te stoppen met Google Glass voor consumenten, lijkt de logistieke sector de techniek te omarmen. Ricoh, DHL en TNT Innight hebben de techniek getest en zien grote efficiencyvoordelen in augmented reality.

Orderpick systeem

DHL, die de logistiek verzorgt van het Europese distributiecentrum in Bergen op Zoom voor Ricoh, heeft in december drie weken lang, in samenwerking met Ubimax, de Google Glass en de Vuzix M100 getest als potentieel orderpick systeem voor de afdeling die alle verbruiksgoederen (zoals toners en cartridges) van multifunctionele printers verzendt.

Enthousiast

De Vuzix was in tegenstelling tot de Google variant succesvol. Ten opzichte van de huidige (picklijsten) werkwijze werd een productiviteitsstijging van 25 procent behaald. Ricoh is ook enthousiast over de resultaten van de pilot. Pieter-Jelle van Dijk, Director Operations, Ricoh EMEA. “DHL en Ricoh zijn nu gezamenlijk aan het evalueren of deze oplossing op de afdeling zal worden ingevoerd”.

Pilot TNT Innight

TNT Innight startte eind vorig jaar zijn eigen pilot in België met Google Glass. Smart glass technologie wordt ingezet om het sorteerproces van pakketjes te optimaliseren. TNT Innight verwachtte vooraf een productiviteitsverbetering van tien tot twintig procent. Hoewel Otto Spaan, hoofd sales geen concrete cijfers wil noemen, laat hij weten dat de test positief is verlopen voor de nachtdistribiteur. De test wordt nu uitgebreid.

Productiviteit

Sinds begin dit jaar maakt Bio Bakkerij De Trog in het Belgische Ieper gebruik van smart glasses (Vuzix) om de broden te sorteren en distribueren. De slimme bril heeft geleid tot een forse reductie van het foutpercentage en de productiviteit steeg met meer dan 25 procent. Dit najaar stapten ook Continental (voor ondersteuning in het productieproces) en Audi (voor het aanvullen van Kanban-bakken) over op de bril, aldus TNT Innight.

Lees het hele verhaal van DHL/Ricoh binnenkort in het februarinummer van Logistiek. Nog geen abonnee? Bekijk de digitale opties

Lees alvast meer over augmented reality op Logistiek.nl

Reageer op dit artikel