nieuws

Retailers op koers met digitalisering etiketten

Warehousing

Retailers op koers met digitalisering etiketten

De deadline van 13 december lijkt geen probleem te worden voor de honderden leveranciers in Nederland. Vanaf die datum zijn retailers verplicht om etiketinformatie van levensmiddelen ook in webshops en apps op te nemen.

13 december 2014 gaat de nieuwe wetgeving in die behelst dat ook consumenten die hun boodschappen ‘op afstand’ kopen de kans moeten hebben om geïnformeerd te zijn over ingrediënten, allergenen en voedingswaarde van levensmiddelen.

70.000 producten

De digitaliseringsslag van de retailers ligt op koers, zo blijkt uit cijfers van GS1. Bevatte de database GS1 Data Source enkele weken terug nog 45.000 producten, nu staat de teller op ruim 70.000. “Daarmee zitten we dicht aan tegen het totaal aantal producten in de levensmiddelen”, aldus Jolanda van Heukelom van GS1.

Hulp website

Retailers voeren niet druppelsgewijs de informatie op, maar in 1 keer, verklaart Van Heukelom de inhaalrace. “Het lijkt er op dat zij het voor elkaar gaan krijgen.” Als er informatie ontbreekt, moeten retailers hun leveranciers vragen de gegevens alsnog volledig in te voeren. “Dat verklaart ook een deel van de vragen die nu bij ons terecht komen”

Strafbaar

Retailers zijn vanaf 13 december strafbaar als ze levensmiddelen verkopen zonder de etiketinformatie te publiceren. Als ze de data niet uit GS1 Data Source kunnen halen, resteren hen twee mogelijkheden: zelf de data overtikken of het bewuste artikel uit het online assortiment halen.

Reageer op dit artikel