nieuws

Jonker & Schut koopt drie typen magazijntrucks

Warehousing

Jonker & Schut koopt drie typen magazijntrucks

Jonker & Schut, leverancier van poedervormige zuivelproducten, heeft elf nieuwe Toyota Material Handling trucks aangeschaft. Het bedrijf zet de trucks in voor de logistieke afhandeling van zijn producten in het voormalige Van Maanen opslagmagazijn in Barneveld.

Het bedrijf omschrijft zichzelf als een logistieke dienstverlener in de voedingsmiddelenbranche, in het bijzonder de markt van verwerking van poedervormige zuivelgrondstoffen. Jonker & Schut beschikt over ruim 45.000 palletplaatsen verdeeld over drie locaties in Barneveld en levert door heel Europa met een eigen vrachtwagenvloot.

Elf magazijntrucks

Voor het interne transport heeft het nu dus de beschikking over elf nieuwe magazijntrucks. De order bij Toyota heeft het magazijn drie smallegangentrucks, drie elektrische vorkheftrucks en vijf elektrische pallettrucks opgeleverd.

Keuze voor Toyota

De samenwerking tussen Jonker & Schut en Toyota Material Handling is nog vrij jong. In 2013 nam Jonker & Schut een deel van het failliete transportbedrijf Van Maanen over. “We hadden bij Van Maanen al enkele activiteiten uitbesteed om productiepieken te kunnen opvangen. Door deze overname hoefden we niet op zoek naar een andere partner en konden alle activiteiten zonder problemen in eigen beheer worden voortgezet. Bij de overname hebben we een deel van het personeel overgenomen en ook de jarenlange ervaring met de trucks en de service. Dit hebben we bij onze beslissing meegewogen. Bij Jonker & Schut voeren we een strategisch tweemerkenbeleid, waar Toyota deel van uit maakt.” aldus, Arjo Slotboom, logistiek manager bij Jonker & Schut.

Efficiënter werken

De locatie waar de Toyota/BT trucks rijden is een bulkopslagmagazijn, waar smallegangentrucks de in- en uitslag van pallets in de stellingen verzorgen. Het bedrijf gebruikt elektrische vorkheftrucks en pallettrucks voor de horizontale verplaatsingen en voor het laden en lossen van de vrachtwagens. “In het hele logistieke proces maken we gebruik van handscanners en kunnen we alle voorraden tracken & tracen. Administratieve handelingen zijn hierdoor tot een minimum beperkt. Onlangs hebben we ons eigen warehousemanagementsysteem via een interface gekoppeld met dat van de klant. We blijven voortdurend op zoek naar manieren om onze processen verder te verbeteren en zien kansen in automatisering, bijvoorbeeld met een automatisch geleide trucks die volledig worden aangestuurd vanuit het WMS. In de toekomst zullen we samen met Toyota de mogelijkheden op dit gebied zeker verder verkennen.” aldus Arjo Slotboom.

Speciaal voorzetapparatuur met een dubbele doorn

Aanvullend aan de pallets, slaat de onderneming ook veel grootformaat rollen verpakkingsmateriaal op. “Om deze rollen te handlen, maken we gebruik van compacte elektrische vorkheftrucks voorzien van voorzetapparatuur met een rotator en ook met een tapijtdoorn. In samenwerking met Toyota en Bolzoni hebben we een speciale constructie met een dubbele doorn laten ontwikkelen. In plaats van één rol kunnen we nu tot drie rollen tegelijk oppakken en zo veel sneller werken,” vervolgt Arjo Slotboom.

Reageer op dit artikel