nieuws

Active Ants e-fulfilment live met Google Glass

Warehousing

Active Ants e-fulfilment live met Google Glass

E-fulfilmentbedrijf Active Ants in Lopik is gestart met het gebruik van de bril Google Glass als orderpick-hulpmiddel. De bril is door orderpickers naar wens te gebruiken, als alternatief voor papieren picklijsten. Jeroen Dekker, managing partner bij het bedrijf: “We zijn gadget minded hier, willen weten wat er is aan tools. Maar de Google Glass bespaart ook onder andere tijd.”

Het idee om de Google Glass te gaan gebruiken voor het afhandelen van de e-fulfilmentactiviteiten kwam voort uit een bezoek aan de Webwinkel Vakdagen. “Het gebruik van de bril leek ons wel mooi in het magazijn, prima passend bij het bedrijf”, aldus Dekker. “We zoeken continu naar verbeteringen aan ons proces, dit is er een van. Toch haast hij zich te zeggen dat het nog wel een prototype betreft. “De Glass is te duur om er nu de hele orderpickoperatie mee uit te rusten, maar we vonden het wel nodig om het nu al te proberen.”

‘Volledig werkzaam in productieomgeving’

Met de opmerking over de kosten stipt Dekker een onderwerp aan dat door meer bedrijven is genoemd. Bedrijven lijken weinig moeite te hebben met het aanschaffen van handterminals voor een pickoperatie. Deze kunnen al snel 1.500 euro kosten en zijn daarmee van een zelfde prijskaartje voorzien als de Google Glass. Maar de handhelds zijn uitvoerig getest en hebben zich bewezen in een productieve omgeving. Dat in tegenstelling tot de brillen, die vrijwel alleen in een vooraf geprepareerde testomgeving worden ingezet. Volgens Dekker overigens is Active Ants het eerste bedrijf waar de bril volledig in een productieve omgeving in gebruik is.

Vragen uit de markt over robuustheid en batterijduur

Maar het gebrek aan veel praktijkervaring bij het gros van de Glass-testers zorgt bij sommigen nog voor vragen over de praktische toepasbaarheid van de tool. Zoals bijvoorbeeld bij Léon van den Bogaert, directeur innovatie bij ICT-dienstverlener Ctac. Er schiet bij hem een aantal vragen te binnen, zoals hoe de Glass zich in de praktijk houdt. “Is hij robuust en gaan de batterijen inderdaad maar twee uur mee? En hoe goed werkt de barcode scanning met de Glasses?” De ervaring die Van den Bogaert zelf opdeed tijdens testprojecten met de bril, leverde hem de kennis op dat het scannen van barcodes op basis van (autofocus) bij mindere lichtomstandigheden moeizaam gaat. Toch zou barcode scanning in combinatie met de andere activiteiten die een orderpicker uitvoert de kwaliteit van de werkzaamheden nog verder kunnen verbeteren.

Testen met wearables

In Logistiek Magazine verschijnt binnenkort een verhaal over hoe de Google Glass in de orderpickoperatie van Active Ants in de praktijk werkt. Eerder in 2014 stond er in het magazine al een artikel over de do’s en don’ts van wearables, de categorie ordepicktools waartoe ook de Google Glass behoort. Daar bleek dat er veel bedrijven zijn die in magazijnomgevingen testen met smartphone gebruik in combinatie met vinger scanners of voice-applicaties. Welke van deze toepassingen succesvol worden is nog niet te bepalen. Wat Martijn Strijbos  van leverancier Minerall betreft is er al veel mogelijk.

‘Focus is wel even wennen’

Wat Dekker van Active Ants al wel durft toe te geven is dat het gebruik van de bril voor orderpickers ‘wel even wennen is’. “Vergelijk het met iemand die van een bril overstapt op lenzen. Je hebt meestal toch wel een of twee dagen voor nodig om daaraan te wennen, aan de andere focus.” Maar ondanks dat kan de bril nu al volledig meedraaien in de productieomgeving hier. Hij ziet meerdere voordelen voor het e-fulfilmentbedrijf, zoals het vrij hebben van de handen bij het verzamelen van de artikelen die in de schappen liggen. “Het grootste voordeel is wellicht de tijdwinst. Ons systeem verstuurt opdrachten direct naar de bril, we printen ze niet meer, ze worden niet opgehaald, afgetekend en ook niet meer ingebonden.” Een eerste inventarisatie levert een tijdsbesparing op van vijftien procent en een foutreductie van twaalf procent. Dekker: “De foutkans daalt doordat opdrachten niet langer onder elkaar staan, maar één voor één naar de orderpicker gaan.” Active Ants werkte voor het programmeren van de applicatie samen met het bedrijf Glasseffect.

Reageer op dit artikel