nieuws

Geringe verschuivingen op wereldranglijst heftrucks

Warehousing

Jaarlijks publiceert het Duitse vakblad DHF Intralogistik een overzicht van de fabrikanten van heftrucks op basis van omzetgegevens. De verschuivingen in de top 5 zijn gering. De twee grootste aanbieders kruipen dichter naar elkaar.

Geringe verschuivingen op wereldranglijst heftrucks

Marktleider in deze sector is Toyota. Naar omzet gemeten is het marktaandeel 18,5 procent. Een jaar eerder had het Japanse merk bijna 20 procent van de markt in handen. Nummer twee op de ranglijst is Kion met de merken Linde, Still en Baoli. Het concern wist zijn positie te versterken en steeg met 1 procent naar 17,8 procent marktaandeel. De overige drie in de top vijf zijn Jungheinrich (lichte winst), Hyster-Yale (tot voor kort Nacco met een licht verlies) en Crown (stijging van 0,5 procent).

Sprongetje gemaakt dankzij fusie

In de top tien zijn wel een paar ander verschuivingen merkbaar. Cargotech had een goed jaar en steeg daarmee naar de zesde positie. UniCarriers heeft door de fusie van Nissan (waaronder Atlet) en TCM een sprongetje kunnen maken op de ranglijst en staat zevende met een marktaandeel van 4,5 procent. Alleen stond Nissan een jaar eerder op de elfde stek met 2,8 procent en TCM op plek vijftien met 1,9 procent. Verder leveren Mitsubishi, Manitou, Anhui Heli en Komatsu allemaal marktaandeel in.

Productieaantallen nemen iets toe

De cijfers over de wereldmarkt komen voort uit opgegeven productieaantallen van de verschillende fabrikanten en uit het jaarverslag van de bedrijven. Op basis daarvan concludeerde DHF, dat de markt in afgeleverde eenheden licht groeide van met 2.000 stuks naar 943.724 trucks. De West-Europese markt liet in het verslagjaar een flinke veer met 7 procent. Noord-Amerika groeide sterk, Azië viel terug.

 

Bekijk hier de complete lijst

Reageer op dit artikel