nieuws

Hyster test toont gunstig brandstofverbruik reachstacker aan

Warehousing

Hyster Big Trucks heeft een nieuwe eigen reachstacker door een naar eigen zeggen ‘onafhankelijke gebruiker’ in de Benelux langdurig laten testen. Uit het testresultaat blijkt volgens Hyster dat deze per uur tot 5,7 liter brandstof minder verbruikt dan reachstackers van de concurrentie in dezelfde containerterminal.

Hyster test toont gunstig brandstofverbruik reachstacker aan
Hyster reachstacker

Een niet met naam genoemd verhuurbedrijf heeft de nieuwe Hyster reachstacker model 45-31CH aan het werk gezet in een containerterminal in de Benelux en heeft het brandstofverbruik gedurende zes maanden in de gaten gehouden.  Niet alleen het brandstofverbruik van de nieuwe Hyster reachstacker werd geregistreerd, maar ook dat van reachstackers van enkele concurrerende merken die eveneens in de terminal worden gebruikt. De nieuwe Hyster reachstacker is voorzien van de Cummins QSL9-dieselmotor (tot 370 pk, 276 kW), die voldoet aan de vereisten van de normen voor CO2-emissies Tier 4 interim(i) en Stage IIIB. Deze reachstacker is gebruikt om gegevens te verzamelen als onderdeel van het uitgebreide testprogramma van Hyster.

 

Brandstofbesparing

Na analyse van de gegevens door Hyster bleek dat de Hyster reachstacker 18,8 liter per uur verbruikte, terwijl de modellen van de concurrentie 24,5 liter brandstof per uur verbruikten bij vergelijkbaar werk in vergelijkbare dienstpatronen. Een verschil van 5,7 liter per uur oftewel 23% op deze locatie, stelt product- en strategiemanager Jan-Willem van den Brand van Hyster Big Trucks. “Wij stellen dat het mogelijk is om 20% brandstof te besparen en deze testgegevens ‘bewijzen’ onze claims.” Een vertegenwoordiger van de niet met naam genoemde terminal stelde: “We denken ongeveer 60.000 euro per jaar aan brandstof te kunnen besparen, als we alle zeven reachstackers in deze terminal vervangen door de Hyster reachstacker.”

 

Prestatieoptimalisatie

De Hyster reachstackers maken gebruik van EGR-motortechnologie. Daarmee wordt gewoon dieselbrandstof getankt, zonder gebruikmaking van additieven. De meeste concurrenten maken gebruik van de SCR-technologie met ureum als additief om aan Tier 4i normen te voldoen. Volgens Van den Brand wordt de brandstofbesparing door een combinatie van factoren bereikt. Uiteraard speelt de EGR-motortechnologie van Cummins volgens hem een rol, maar Hyster heeft tevens nieuwe ontwikkelingen op het gebied van prestatieoptimalisatie geïntroduceerd, zoals aangepaste koeling, lastafhankelijke hydraulica, toerentalbeheer en alternatief stationair toerental. Bestuurders kunnen kiezen voor de stand HiP voor hoge prestaties of ECO-eLo voor brandstofefficiëntie. De toegepaste 9 liter Cummins motor levert meer pk’s en koppel dan de eerder gebruikte eigen motor van 11 liter. Tijdens het gasgeven geeft de Cummins motor extra vermogen dankzij de turbocompressor met variabele geometrie (VGT). De bestuurders werd deze informatie overigens onthouden gedurende de test. Verder levert de volledig verschuifbare Vista-cabine een comfortabele werkomgeving met een goed zicht rondom en heeft daarnaast een display met gewichtsindicator voor containers (waarbij ook afstand en hoogte worden vermeld). Dankzij ‘cooling on demand’ zijn de geluidsniveaus zeer laag met deze nieuwe krachtbron van Hyster.

 

Lees ook:

Reageer op dit artikel