nieuws

Clark zet meer om met groter dealernetwerk

Warehousing

Clark zet meer om met groter dealernetwerk
Egon Strehl Clark MHE

Clark schrijft over 2010 weer zwarte cijfers. Dit is mede gerealiseerd door een forse uitbreiding van het dealernetwerk in Europa. De positieve cijfers werden bekend gemaakt door Clark Material Handling Europe (CMHE) in het Duitse Mulheim.

Ten opzichte van het rampjaar 2009 (-45,8 procent t.o.v. 2008), stijgt de omzet over 2010 met +35,9 procent, waarmee dit Koreaanse heftruckmerk weer uit de rode cijfers komt. "Daarmee is de kentering na de crisis van 2009 definitief ingezet", verklaart CEO Egon Strehl (foto) van Clark Material Handling Europe in het Duitse Mulheim.

 

Oorzaken 

De groei is volgens Strehl gerealiseerd door het aantrekken van de economie en een forse uitbreiding van het dealernetwerk in Europa. "Vooral in de witte plekken waar Clark tot nog toe ondervertegenwoordigd was, is goed verkocht". In het rampjaar 2009 verkocht Clark wereldwijd slechts 84.695 units in de categorie counterbalanced vorkheftrucks elektrisch en verbranders. Op peildatum 1 oktober 2010 is dat gestegen naar 125.540 units. Wereldwijd komt de teller dit jaar volgens prognose inclusief de warehousetrucks van het Italiaanse OMG – Made bij Clark – op 133.440 units.

 

Nederland

Het Nederlandse dealernetwerk werd onlangs uitgebreid met Itolang uit Barneveld, zodat het merk hier met Clarklift Nederland nu door twee dealers wordt vertegenwoordigd. "Er wordt nog met elkaar overlegd over een mogelijke regioverdeling, met inachtneming van elkaars huidige klantenkring", verklaart Strehl. Clark Europe werk in principe met een landelijk en regionaal dealernetwerk en niet met importeurs, die rechtstreeks vanuit Mulheim worden aangestuurd. "Dit doen we hoofdzakelijk om de communicatielijnen zo kort mogelijk te houden en de regie zoveel mogelijk in eigen hand te houden."

 

Europese dealers

In totaal kwamen er 28 nieuwe dealers bij in Europa. Van 9 voormalige dealers werd afscheid genomen, omdat deze niet meer voldeden aan de eisen en doelstellingen van het concern. Van deze nieuwe dealers wordt voor volgens jaar een verkoopratio van 500 units verwacht. Het Europese dealernetwerk omvat nu 140 verkoopkanalen. De doelstelling is dit volgend jaar nog verder uit te breiden door dealers van andere heftruckmerken voor het merk Clark te winnen. "We mikken dan onder andere op voormalige dealers van onder andere OM, Nissan en Komatsu, waar onlangs grote bedrijfsorganisatorische wijzigingen hebben plaatsgehad en die mogelijk een ander merk overwegen", verklaart verkoop- en marketing directeur Rolf Eiten (foto rechts). In Rusland werden zo twee nieuwe grote heftruckdealers gecontracteerd; Polus in Moskou en Feniks St-Peterburg, die daar samen in een jaar tijd 7.219 units vermarkten. Clark had tot voor kort geen noemenswaardige vertegenwoordiging in deze groeimarkt. Frankrijk kreeg er in 2010 zelfs 7 nieuwe dealers bij. Tenslotte kwamen er ook nieuwe verkoopkanalen bij in Tsjechie (1x), Oostenrijk (2x), Portugal (2x), Marokko (1x), Italië (1x) en Engeland (1x). In Duitsland wordt de deelstaat Beieren bewerkt voor het werven van meer dealers.

Reageer op dit artikel