blog

Wie bepaalt de definitie van magazijnrobot?

Warehousing 603

Robots zijn al jaren een hype in intralogistiek – zeker op beurzen. Daar presenteren bedrijven steevast klassieke zes-assige, multi-link robots, die hun weg moeten vinden van productie naar het magazijn voor het orderpicken van kleine objecten. Niet zo handig, vindt Martin Stich, CEO van Witron (aanwezig op de Logistica in hal 1).

Wie bepaalt de definitie van magazijnrobot?
Martin Stich, Witron

Begrijp me niet verkeerd, ik ben een fan van automatisering en robots, zoals elke verbetering in de ergonomie. Maar ik vraag mezelf af: welke objecten kan een klassieke robot afhandelen? Wat kan een allround multi-link robot doen in dc’s, met name die in de detailhandel en levensmiddelensector? Pallets afladen, stapelen, picken? Dit is economisch en technologisch nog steeds een probleem met een klassieke industriële robot.

Ontwikkelaars slaan de plank mis

Naar mijn mening is het van doorslaggevend belang om de juiste discussiepunten te vinden op dit gebied. De nadruk ligt vaak op vragen als: ‘moet de robot de objecten vastgrijpen of aanzuigen, met vacuümtechnologie werken of een combinatie van dit alles’? Ik denk dat ontwikkelaars met deze denkwijze de plank misslaan, want voor gebruikers en operators gaat het over het gehele proces, end-to-end, en niet over één enkele stap in de gehele keten.

Het hele plaatje moet kloppen

Hetzelfde geldt voor de vraag of een robot 50 procent, 60 procent of 70 procent van de producten kan picken. De beslissende factor hierbij is niet het percentage, maar het feit dat er sprake is van twee parallelle materiaalstromen en complicaties op het gebied van materiaalstromen, voorraad, synchronisatie en consolidatie, familiegroepen en dergelijke. Het is ook geen oplossing om eenvoudig naar cobots te verwijzen. De hele business-case moet kloppen – de keuze van een specifiek picking-proces is slechts een deelaspect. Voor onze klanten bijvoorbeeld is het uiteindelijk het belangrijkste om kostenefficiënte oplossingen te implementeren met de juiste producten, prestaties, beschikbaarheid en levensduur.

Lees ook:

Mens en robot- gaat dat wel samen

 

Paletiseermachine is ook een robot

We hebben specialistische apparatuur nodig voor interne processen in distributiecentra, want ja wij bouwen ook robots. Onze palletiseermachine bijvoorbeeld is zo’n specialist. De machine is ontwikkeld voor de levensmiddelendetailhandel, is volledig geïntegreerd in de gehele materiaalstroom door het distributiecentrum en werkt samen met semi-automatische en handmatige deelsystemen. Als we zo naar dit onderwerp kijken, werken we eigenlijk al sinds 2003 met robots. Een robot is immers een apparaat dat objecten verplaatst, mensen helpt en bestuurd wordt door een computer. Onze palletiseermachine als onderdeel van ons geautomatiseerde orderpicksysteem behoort ook tot de categorie robots, ook al vindt een leverancier van klassieke robots dat niet leuk om te horen.

Robot alleen maakt niet gelukkig

Als weerwoord op de hype zou ik willen zeggen: een robot alleen maakt een gebruiker nog niet ‘gelukkig’, hoewel het er soms wel zo uitziet. Ik ben er stellig van overtuigd, dat er meer nodig is om een mens aan een werkstation te vervangen door een machine. Nogmaals, dat krijgt niet genoeg aandacht. Als het proces geautomatiseerd wordt, moet het goed gebeuren. Alleen dan is het baanbrekend en te beschouwen als opnieuw bedenken en interpreteren van het volledige proces op zowel technisch, economisch als ecologisch gebied.

Luister ook naar de podcast over robotisering in magazijnen:

Reageer op dit artikel