blog

Gestroomlijnder te werk met waveless picking

Warehousing 953

De wereld van supply chain en logistiek is roeriger dan ooit tevoren. Geavanceerde omnichannel distributiecentra (dc’s) moeten vierentwintig uur per dag aan de eisen van de klant kunnen voldoen. En hoewel dc’s van oudsher geen kritische rol hebben gespeeld bij het behoud van klanten zijn ze anno 2019 onmisbaar in het tevreden houden en dus doen terugkeren van de klant. Gezien deze druk richten dc-managers zich op het stroomlijnen van processen, het verhogen van de productiviteit en het versnellen van de orderverwerking. Een nieuwe aanpak voor het verwerken van orders zou daarin wel eens de oplossing kunnen vormen.

Gestroomlijnder te werk met waveless picking

Snel en efficiënt e-commerce orders afhandelen is eerste prioriteit in het huidige omnichannel retaillandschap. Consumenten verwachten het, verzenders beloven het, pakketvervoerders werken aan de snelst mogelijke levering en achter de schermen wordt hard gewerkt aan nieuwe oplossingen voor het versnellen van goederenstromen en meer flexibel fulfilment.  Hoe belangrijk snelheid en service ook zijn, het afraffelen van een order mag daar niet het gevolg van zijn. Om zo efficiënt en winstgevend mogelijk te zijn, transformeren distributiecentra, waardoor nieuwe vereisten, nieuwe workflows, nieuwe oplossingen en nieuwe kansen ontstaan.

Onmisbare onderdelen

Dc-managers moeten vier belangrijke ‘natural resources’ continu monitoren: arbeid, magazijnautomatisering, orders en voorraad. Een overschot of tekort aan één van deze vier impliceert een probleem. Aan de ene kant is een evenwicht nodig tussen automatisering en manuele arbeid om ervoor te zorgen dat het proces niet stilvalt en dure onderbezetting wordt voorkomen. Aan de andere kant is een evenwicht tussen voorraad en bestellingen van cruciaal belang om aan de vraag te kunnen blijven voldoen zonder dat er een significant overschot of tekort ontstaat.

 

 

Om negatieve resultaten te vermijden en een goed evenwicht te bewaken, gebruiken dc-managers en supply chain-teams specifieke tools, zoals een enterprise resource planning (ERP) systeem om orders vast te leggen en door te geven, een warehouse control system (WCS) om geautomatiseerde apparatuur aan te sturen en een warehouse management system (WMS) dat voorraden, orders en arbeid orkestreert. In een succesvol, efficiënt en evenwichtig distributiecentrum werken deze systemen harmonieus samen. Wanneer de systemen en resources niet in balans zijn, kan dit kostbare tegenslagen opleveren, zoals langere doorlooptijden, voorraadtekorten en niet uitgeleverde orders. Het maakt daarbij niet uit hoe het evenwicht wordt verstoord, het resulteert ofwel in geldverspilling ofwel ontevreden klanten – soms in beide.

Tijd voor een nieuwe aanpak

Efficiënt fulfilment is dus van cruciaal belang voor het succesvol verwerken van e-commerce orders. De traditionele aanpak in het dc, beter bekend als wave picking, houdt in dat orders in grote batches worden verwerkt. Zodra een batch orders, oftewel een wave, bijna klaar is, wordt de volgende ronde gestart. Deze push-aanpak houdt in dat bestellingen in het dc-proces worden ‘gepusht’ voor verwerking in batches. Hoewel de wave-/batchaanpak wel specifieke voordelen oplevert voor andere distributiekanalen, blijkt uit een analyse van arbeid en magazijnautomatisering bij het e-commerce proces dat het pieken en dalen in de workflow creëert. Onderbenutte middelen verminderen de totale fulfilment capaciteit, wat natuurlijk niet wenselijk is in een e-commerce distributiecentrum waar bestellingen non-stop, elke dag, 24/7 binnenstromen. Voor klanten is het inmiddels normaal om hun orders mobiel – al dan niet via apps – te plaatsen ongeacht tijdstip and plaats. Zij verwachten op hun beurt dat de bestelling snel wordt afgehandeld en geleverd. Met andere woorden, realtime orderfulfilment en snelheid is nog nooit zo belangrijk geweest.

Orderstreaming

Het verwerken van een enorme hoeveelheid relatief kleine orders, met steeds maar een paar items per bestelling, vraagt om een andere fulfilmentbenadering. Orderstreaming, een vorm van waveless picken, werpt een nieuw licht op de traditionele fulfilmentlogica en levert een flexibelere, fulfilmentmethode op waarin e-commerce centraal staat. In plaats van orders samen te voegen in batches en ze in waves af te geven naar het dc, wordt bij orderstreaming de orderpool continu bekeken en aangegeven hoe deze orders optimaal door de vereiste dc-workflows kunnen stromen.

 

Deze benadering van e-commerce orders garandeert een optimale, realtime match van arbeid en beschikbaarheid van apparatuur, en dat zorgt weer voor een optimale efficiency in het dc

 

Anders dan bij het wave-pushmodel functioneert orderstreaming als een ‘pullmodel’. Bij dit model worden nieuwe orders de workflow binnengehaald zodra de capaciteit aangeeft dat dit kan. Daardoor wordt sneller actie ondernomen. Orders worden niet vastgehouden tot de volgende batch, een order wordt het proces binnengehaald zodra er ruimte is om deze af te handelen. Deze benadering van e-commerce orders garandeert een optimale, realtime match van arbeid en beschikbaarheid van apparatuur, en dat zorgt weer voor een optimale efficiency in het dc. Zo zijn de resources over de hele lijn beter in balans. Bovendien betekent deze dynamische manier van verzamelen en toewijzen van taken op basis van beschikbaarheid in plaats van wachten tot de volgende batch aan de beurt is, dat fulfilment beslissingen kunnen worden uitgesteld en dus specifieker worden. In plaats van een orderbatch met verschillende eisen of prioriteiten in de wacht zetten, kunnen orders in realtime op een individuelere manier worden verwerkt. Uiteindelijk kunnen beslissingen daardoor op de meest recente en beste data worden gebaseerd.

Constante toevoer

E-commerce heeft de retailwereld op een aantal manieren op zijn kop gezet. Winkels, technologie, personeel en processen evolueren om aan de eisen van de nieuwe retailwereld te kunnen voldoen. En dat is voor dc’s niet anders. Orderstreaming stelt dc’s in staat om de constante toevoer van kleine orders, wat zo typerend is voor online shopping, efficiënt te verwerken. De snelheid van fulfilment biedt de consument een positieve ervaring. Online shoppen neemt alleen maar toe en wordt steeds complexer in de komende jaren. Wanneer je als merk bereid bent om je fulfilment processen aan te passen en zo het juiste evenwicht vindt tussen arbeid, magazijnautomatisering, orders en voorraden, blijf je de concurrentie altijd een stap voor.

Pieter Van den Broecke, managing director Benelux en Duitsland bij Manhattan Associates

Reageer op dit artikel