blog

10 goede logistieke voornemens voor 2018

Warehousing 1792

Steeds sneller en gratis leveren. Alle logistieke data in de cloud. Big data en duurzaamheid als speerpunt. Aan goede voornemens geen gebrek. Welke gaat u dit jaar realiseren?

10 goede logistieke voornemens voor 2018

Het was begin januari. De kerstman was weg, de oliebollen op, de rotjes geknald. In Garmisch-Partenkirchen waren de laatste schansspringers weer op aarde neergedaald. Het jaar was weer begonnen. Ze moesten weer aan de bak.

‘Heb jij al over goede voornemens nagedacht?’ vroeg Wouter de magazijnmanager aan Lodewijk die manager logistiek was bij Brodamco BV. ‘Of doe je daar niet aan?’

‘Nou, privé niet echt,’ zei Lodewijk. ‘Maar zakelijk heb ik dit jaar wel een top 10 hoor.’

‘Serieus?’

‘Uiterst serieus.’

Wouter wist nooit helemaal zeker of Lodewijk hem in de maling nam. Lodewijk keek echt serieus in ieder geval.

‘Nou laat maar horen dan.’

Lodewijk kuchte formeel en haalde een A4-tje uit zijn broekzak.

 

 

Lodewijk vraagt zich af… (aflevering 4)

Pakhuis

Bart Lammers

Lodewijk Hagens is logistiek manager in de managementroman ‘Het Pakhuis’ van Bart Lammers.
In het boek zoekt hij antwoord op vragen waar hij in de dagelijkse praktijk tegen aan loopt. Die zoektocht krijgt een vervolg in een serie blogs op www.logistiek.nl.
Aflevering 4:  10 logistieke voornemens
Meer over ‘Het Pakhuis’ – klik hier

 

 

‘Landgenoten…’ zei hij en begon voor te lezen. ‘Hierbij mijn 10 goede logistieke voornemens. Neemt u er alstublieft een voorbeeld aan.’

En hij begon.

1.       ‘Ten eerste zal ik nooit meer klagen dat verkopers teveel beloven aan klanten. Ik zal alle uitzonderingen inregelen. Het gaat immers om de klant

2.       Ten tweede gaan we steeds sneller leveren, en gratis. Logistiek moet vanzelfsprekend worden, je moet het er niet over hoeven hebben, je moet er niet extra voor hoeven betalen

3.       Ten derde zal ik nooit meer vragen om extra volume te bestellen van artikelen die schaars zijn bij onze leveranciers. Dat wakkert het opslingereffect aan en dat is voor niemand goed

4.       Ten vierde zet ik alle logistieke data in de cloud. Wie het nodig heeft voor planning of wat dan ook, pakt maar wat ie wil. Zo halen we alle ineffiency uit het systeem

5.       Ten vijfde sta ik volledig open voor big data en die zal ik dan ook gretig tot me nemen, analyseren en al mijn besluiten hierop baseren. Het moet maar eens uit zijn met dat beslissen omdat het goed voelt

6.       Ten zesde ga ik echt werk maken van duurzaamheid. Het wordt een leidend uitgangspunt, belangrijker dan kostenbesparing. Duurzaamheid is verantwoordelijkheid nemen voor de generaties die er aan zitten te komen, en dat ga ik doen

7.       Ten zevende ga ik lean koppelen aan six sigma en dat combineer ik dan weer op een agile wijze met value chain thinking. Moeten jullie eens opletten wat er dit jaar met het resultaat gaat gebeuren

8.       Ten achtste ga ik meedoen aan alle stadslogistieke pilots die ik maar kan vinden. Ik wil elektrisch, op waterstof, met de bakfiets, het maakt me niet uit. Als we maar overlastloos Neerlands metropolen benaderen

9.       Ten negende ga ik kijken of we meer gebruik kunnen maken van spoor, binnenvaart, ondergronds vervoer en vervoer per luchtballon. Daar ligt nog veel potentie voor onze distributie.’

Lodewijk keek triomfantelijk naar zijn publiek.

‘Ga je dat allemaal dit jaar oppakken?’ speelde Wouter de voorstelling mee. ‘En trouwens, het zijn er maar  negen.’

‘Daar moet ik nog even over nadenken,’ zei Lodewijk.  ‘Mijn tiende  voornemen is om mijn gezond verstand te blijven gebruiken, dus dat ga ik nog even tegen die eerste negen aanhouden. Maar…’ zei Lodewijk en hij liep de gang in …. ‘De intentie is er.’

 

 

Reageer op dit artikel