blog

Distributiecentrum 3.0 – bereid je voor op de toekomst

Warehousing 2652

Distributiecentrum 3.0 – bereid je voor op de toekomst

Het distributiecentrum heeft tegenwoordig iets weg van een levend organisme: het moet zich continu aanpassen aan de behoeften van de consument. Op het moment dat de ene uitdaging is opgelost, komen er twee andere uitdagingen om de hoek kijken die cruciaal zijn voor een effectieve fulfilmentstrategie.

De ene week is er meer vraag dan aanbod voor een bepaald product en datzelfde product ligt de week erop stof te vangen in het distributiecentrum omdat niemand het bestelt. Daarnaast wordern allerlei value added services aangeboden om de klantbeleving vergaand te personaliseren. Zonder flexibiliteit om te reageren op onverwachte uitdagingen, loopt het fulfilmentproces achter en zullen medewerkers het idee hebben dat ze in een tredmolen aan het sprinten zijn.

Hollen en stilstaan

Wedijveren met onverwachte piekmomenten en levering
Er zijn consumententrends die het distributiecentrum volledig kunnen verrassen. Stel dat een bekende Nederlander in de media verschijnt met een hippe jurk, dan is het mogelijk dat de dag daarna alle verkoopkanalen pieken vertonen. Voor het distributiecentrum is het noodzakelijk om aan deze vraag te voldoen, terwijl het risico bestaat dat het product een week later nauwelijks wordt afgenomen.

Voorraad op peil

Daarnaast zorgt e-commerce ervoor dat klanten niet alleen in de winkel producten kunnen kopen, maar dat ze pakketjes thuis kunnen laten bezorgen of kunnen bestellen en bij een afhaalpunt kunnen ophalen. Vooral het thuis bezorgen van pakketten is een populaire optie. Om aan deze vraag te voldoen, kan zowel van de winkelvoorraad als van de distributiecentrumvoorraad gebruik worden gemaakt. Voor het DC is het zaak om de voorraden van eigen winkels, franchisewinkels en groothandelsklanten op peil te houden en tegelijkertijd aan de bestellingen via het e-commercekanaal te voldoen.

Voorbereiden op de toekomst

Hoewel het verwerken van grotere leveringen een belangrijk onderdeel van de dagelijkse bedrijfsvoering kan zijn, zal ieder distributiecentrum zich ook meer moeten gaan richten op kleine orders in combinatie met grote pieken. Geautomatiseerde fulfilmentprocessen helpen het distributiecentrum met het verwerken van orders gedurende het hele jaar en het verwerken van grootschalige opdrachten. Het is echter minder logisch om te investeren in geautomatiseerde processen en machines voor een korte piekperiode.

Om het hoofd te bieden aan piekseizoenen of -momenten, is het kostenbesparender om aanvullende handmatige inpakstations te installeren en dynamische picklocaties aan de geautomatiseerde capaciteit toe te voegen. Wanneer het druk wordt, kunnen tijdelijke medewerkers deze hulpstations bemannen. Hiermee kunnen tevens accuraat en efficiënt de e-commerce-orders worden verwerkt.

Wavefulfilment en orderstreaming

Het combineren van op waves gebaseerd fulfilment en orderstreaming biedt mogelijkheden om orders van een enkel product tot truckladingen vol te verwerken. De kenmerken van beide processen zorgen er samen voor dat een optimale omgeving ontstaat om zowel orders door het hele jaar heen als piekmomenten het hoofd te bieden. Hierbij kunnen beide methodes elkaar versterken. Waveverwerking werkt namelijk met orderbatches waarbij orders specifiek voor verwerking worden geselecteerd waarbij over de groep van orders en pickopdrachten optimalisaties kunnen worden gedaan. Aan de andere kant kan het pieken opleveren in de bezettingsgraad van mensen en hulpmiddelen.

Dat is waar de kracht van orderstreaming om de hoek komt kijken. Orderstreaming wordt gekenmerkt door de mogelijkheid om orders vrij te geven op basis van de actuele bezetting van de resources in het DC en op ieder moment in het proces orders een andere prioriteit te kunnen geven. Daarnaast worden voorraden proactief bijgewerkt en wordt de pool van medewerkers continu ingezet. Deze combinatie zorgt ervoor dat het distributiecentrum niet voor verrassingen komt te staan bij zowel pieken als normale momenten.

Binden van medewerkers

Het distributiecentrum moet echter wel beschikken over voldoende medewerkers om aan alle orders te kunnen voldoen. Een actuele trend in het distributiecentrum is het snel veranderende personeelsbestand. In distributiecentra over de hele wereld vergrijst het personeelsbestand en is er een tekort aan arbeidskrachten. Hoe zorg je ervoor dat huidige en nieuwe medewerkers zich verbonden voelen met het werk in een distributiecentrum en hoe benut je deze medewerkers optimaal? Door de werkwijze te innoveren en te vereenvoudigen. Biedt ze applicaties op moderne mobiele devices waarmee ze op de distributievloer snel kunnen schakelen in de fulfilmentprocessen. Maak dit tevens efficiënt en snel door visuals in deze applicaties te gebruiken in plaats van een woordenbrij waarin ze op zoek moeten naar de noodzakelijke informatie.

Golf tijdelijke medewerkers

Het gebruik van moderne mobiele applicaties in het DC verkort ook de trainingsperiode aanzienlijk. Niemand heeft een handleiding nodig voor de apps op zijn smartphone. En dat voordeel heb je juist nodig bij piekmomenten wanneer een golf van nieuwe tijdelijke medewerkers nodig is in het DC. Door de krachten van wavefulfilment en orderstreaming met elkaar te combineren, ontstaat een strategie waarmee het distributiecentrum het hoofd kan bieden aan zowel piekmomenten als een continue stroom aan orders. Daarnaast kan de medewerker worden gebonden door middel van uitdagend werk met behulp van moderne mobiele technologie. Wanneer deze elementen aanwezig zijn, dan is het DC klaar voor de uitdagingen van de toekomst.

Auteur Urban van Loon is senior business consultant Manhattan Associates

Reageer op dit artikel